«Οἱ προφῆται ὡς εἶδον, οἱ ἀπόστολοι ὡς ἐδίδαξαν, ἡ Ἐκκλησία ὡς παρέλαβεν, οἱ διδάσκαλοι ὡς ἐδογμάτισαν … ἡ χάρις ὡς ἔλαμψεν, οὕτω φρονοῦμεν, οὕτω λαλοῦμεν, οὕτω κηρύσσομεν».
Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας σήμερα, ἀδελφοί μου, Κυριακή τοῦ θριάμβου τῆς πίστεως ἐπί τῆς ἀπιστίας, τῆς ἀμφιβολίας καί τῆς ἀμφισβητήσεως, καί ἡ Ἐκκλησία μας μνημονεύει ὅλους ὅσους «διά πίστεως κατηγωνίσαντο»· μνημονεύει καί προβάλλει ὅλους ἐκείνους πού μέ τή ζωή καί τή διδασκαλία τους, μέ τούς ἀγῶνες καί τό μαρτύριό τους, μετέδωσαν καί σέ μᾶς ἀκαινοτόμητη καί ἀπαραχάρακτη τήν πίστη στόν Ἰησοῦ Χριστό.
Αὐτή τήν ἑνότητα τῆς πίστεως ἐκφράζει τό Συνοδικό τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας πού θά διαβάσουμε σέ λίγο κατά τήν περιφορά τῶν ἁγίων εἰκόνων, ἑνότητα πού ξεκινᾶ ἀπό τούς προφῆτες, οἱ ὁποῖοι ἐκήρυξαν τήν ἔλευση τοῦ Χριστοῦ, καί καταλήγει στή ζωή τῆς Ἐκκλησίας πού βιώνει καί κηρύσσει αὐτή τήν πίστη στηριζόμενη στήν ἐμπειρία τῶν ἁγίων της.
Πολλοί στίς ἡμέρες μας νομίζουν ὅτι ἡ πίστη εἶναι μία ὑπόθεση προσωπική. Νομίζουν ὅτι ὁ καθένας μπορεῖ νά πιστεύει στόν Θεό ὅπως νομίζει, μπορεῖ νά πιστεύει γιά τόν Θεό ὅ,τι νομίζει καί μπορεῖ νά ἐκφράζει τήν πίστη του πρός αὐτόν μέ ὅποιον τρόπο νομίζει.
Ἀσφαλῶς, ἀδελφοί μου, ἡ πίστη εἶναι μία προσωπική ὑπόθεση: ὁ κάθε ἄνθρωπος ὀφείλει νά πιστεύει, καί κανείς δέν ἐξαιρεῖται ἀπό τήν πίστη, ἐπειδή πιστεύουν οἱ ἄνθρωποι γύρω του. Αὐτό εἶναι τό προσωπικό στοιχεῖο τῆς πίστεως, δέν εἶναι ὅμως προσωπικό τό περιεχόμενό της. Αὐτό εἶναι κοινό γιά ὅλους, ὅπως κοινός εἶναι καί ὁ τρόπος, κοινή καί ἡ οὐσία τῆς πίστεως.
Ὁ Χριστός ἦλθε στή γῆ ὄχι μόνο γιά νά μᾶς δείξει τόν δρόμο πού θά πρέπει νά ἀκολουθήσουμε γιά νά φθάσουμε κοντά του καί νά ἐπιτύχουμε τή σωτηρία μας, ἀλλά καί γιά νά μᾶς ἀποκαλύψει ποιός εἶναι ὁ ἴδιος καί ποιός εἶναι ὁ Θεός Πατέρας του καί σέ ποιά κοινωνία ἀγάπης ὑπάρχουν μέ τό Πανάγιο Πνεῦμα. Μᾶς τά ἀποκάλυψε ὁ Χριστός γιά νά γνωρίζουμε τί πρέπει νά πιστεύουμε γι᾽ αὐτόν καί τί πρέπει νά πιστεύουμε γιά τόν Θεό-Πατέρα. Μᾶς τά ἀποκάλυψε, γιατί δέν εἶναι δυνατόν νά πλησιάσουμε καί νά φθάσουμε στόν Θεό, ἐάν δέν γνωρίζουμε ποιός εἶναι. Καί αὐτή τήν ἀποκάλυψη διέσωσαν καί κήρυξαν οἱ ἀπόστολοι. Αὐτή τήν ἀποκάλυψη παρέδωσαν στήν Ἐκκλησία ἡ ὁποία καί τή μεταδίδει στούς ἀνθρώπους ἀνά τούς αἰῶνες.
Αὐτή ὅμως τήν ἀποκάλυψη τοῦ περιεχομένου τῆς πίστεως ἐπιχείρησαν κατά καιρούς διάφοροι νά παραχαράξουν, εἴτε γιατί δέν κατανοοῦσαν τί ἀκριβῶς δίδαξε ὁ Χριστός καί διέσωσε ἡ Ἐκκλησία, εἴτε γιατί νόμιζαν ὅτι μποροῦν νά διατυπώσουν τήν πίστη τῆς Ἐκκλησίας μέ τόν δικό τους ὑποκειμενικό τρόπο. Μία τέτοια ὅμως πίστη πού παρεκκλίνει ἀπό τή ὀρθή καί θεοπαράδοτη δέν ὁδηγεῖ, ἀδελφοί μου, οὔτε στήν ἀληθινή γνωριμία καί γνώση τοῦ Θεοῦ οὔτε στή σωτηρία, ἀλλά ὁδηγεῖ στήν ἀστοχία καί τήν ἀποτυχία τοῦ ἀνθρώπου, ἔστω καί ἐάν αὐτός ἀγωνίζεται καί προσπαθεῖ νά προσεγγίσει τόν Θεό. Γι᾽ αὐτό, ἀδελφοί μου, καί οἱ πατέρες τῆς Ἐκκλησίας μας ἀγωνίσθηκαν ὑπερασπιζόμενοι τήν ὀρθή πίστη καί κατεδίκασαν τίς νόθες καί αἱρετικές διδασκαλίες περί πίστεως πού παρασύρουν τούς ἀνθρώπους μακριά ἀπό τόν Θεό.
Γι᾽ αὐτό καί ἡ Ἐκκλησία μας προβάλλει ἰδιαιτέρως σήμερα τούς ἁγίους της, λιτανεύοντας τιμητικά τά σεπτά καί ἅγια λείψανά τους καί τίς ἱερές τους εἰκόνες, γιά νά τονίσει τόν ρόλο καί τή σημασία τους στήν πίστη, καί νά μᾶς ὑπενθυμίσει ὅτι γιά ἐμᾶς τούς Ὀρθοδόξους ὁ Χριστός γνωρίζεται καί πιστεύεται μέσα στήν Ἐκκλησία καί μέσα ἀπό τίς ἐμπειρίες τῶν ἁγίων της.
Αὐτή τήν πίστη, τήν ὁποία παρέδωσαν καί σέ μᾶς οἱ πατέρες μας, ἄς ἀγωνισθοῦμε νά διαφυλάξουμε, μένοντας ἑδραῖοι καί ἀμετακίνητοι σέ ὅσα διδαχθήκαμε, ἀλλά καί νά τήν μεταδώσουμε καί στά παιδιά μας, γιατί αὐτή ἡ πίστη, ἡ ὀρθόδοξη πίστη, ἡ πίστη πού διδάσκεται ἀπό τήν Ἐκκλησία μας καί βιώνεται μέσα σ᾽ αὐτήν, εἶναι ἡ μόνη πού κράτησε τόν κόσμο ἀλλά καί τήν πατρίδα μας καί τόν Ἔθνος μας καί μπορεῖ νά μᾶς κρατήσει ὄρθιους καί στό μέλλον.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
http://imverias.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου