Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2025

Το αναβαπτιστικό μυστήριο της Μετάνοιας



Με τη μεγαλοπρεπή εορτή των Θεοφανίων, που εορτάστηκε προ ολίγων ημερών με κατάνυξη και χαρά, η Εκκλησία μάς προσκάλεσε να εμβαθύνουμε στο μυστηριώδες γεγονός της Βάπτισης του Χριστού στον Ιορδάνη, όπου φανερώθηκε η θεία πληρότητα: ο Πατήρ, ο Υιός και το Άγιο Πνεύμα! Σήμερα, Κυριακή μετά τα Φώτα, η Εκκλησία μάς καλεί να εμβαθύνουμε περισσότερο σε αυτό το μυστήριο και να συνειδητοποιήσουμε την πνευματική κλήση που συνίσταται στη μετάνοια και στο φως που χορηγείται αφειδώλευτα στην ψυχή του κάθε πιστού, καθώς και στην πορεία μας προς την αιώνια Βασιλεία του Θεού.
Σύμφωνα με το Ευαγγέλιο της ημέρας (Ματθ. 4:12-17), ο Κύριος Ιησούς, μετά τη Βάπτισή Του και τη φανέρωση της Θεότητας στον Ιορδάνη, άρχισε το κήρυγμα της Βασιλείας των Ουρανών με τα λόγια: «Μετανοεῖτε, ἤγγικεν γὰρ ἡ Βασιλεία τῶν οὐρανῶν». Αυτή η πρόσκληση προς μετάνοια αποτελεί το κεντρικό μήνυμα του Ευαγγελίου, το οποίο αγγίζει (ή, χρειάζεται να αγγίζει) την καρδιά του κάθε πιστού. Η μετάνοια, όπως διδάσκει ο Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος, δεν είναι απλώς μια πράξη εξωτερική, αλλά «μία κατάδυση της ψυχής στον φόβο του Θεού και στην αγάπη του Κυρίου» (Αγ. Ιωάννης της Κλίμακος, Κλίμαξ, Λόγος 1). Είναι, δηλαδή, μια εσωτερική βυθοσκόπηση και αναγέννηση, στην οποία καλούμαστε να καθαρίσουμε τον εσωτερικό μας άνθρωπο, να απορρίψουμε την αμαρτία και να καταφύγουμε στον Θεό ως καταφυγή και σωτηρία.
Η Βάπτιση του Κυρίου στον Ιορδάνη ποταμό είναι το γεγονός που σηματοδοτεί τη συνάντηση του Θεού με την ανθρωπότητα, με τον Χριστό να βαπτίζεται όχι για να καθαριστεί από την όποια αμαρτία, όντας αναμάρτητος, αλλά για να καινίσει την ανθρώπινη φύση και να ανοίξει τον δρόμο της σωτηρίας για τον κάθε πιστό. Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, στην 2η ομιλία του για τα Θεοφάνια, λέει: «Βαπτίζομαι για σένα, εσύ που δεν έχεις ανάγκη από βάπτισμα, για να γίνεις σύμβολο της σωτηρίας των ανθρώπων». Ο Χριστός, λοιπόν, διά της Βαπτίσεώς Του στον Ιορδάνη καθαγιάζει τα ύδατα, κάνοντάς τα φορείς της Θείας Χάριτος. Και όταν βαπτιζόμαστε, η ψυχή μας φωτίζεται και γίνεται ναός του Αγίου Πνεύματος. Αυτό το φως της Χάριτος δεν είναι απλώς ένα πρόσκαιρο φαινόμενο, αλλά η διαρκής παρουσία του Θεού στη ζωή του πιστού. Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος επισημαίνει χαρακτηριστικά: «Η Βάπτιση είναι ο δεύτερος φωτισμός της ψυχής, το άνοιγμα των ουρανών για την ανθρώπινη φύση» (Αγ. Ιωάννης Χρυσόστομος, Ποιμαντική).
Η Βασιλεία των Ουρανών είναι παρούσα μέσα μας από τη στιγμή της Βάπτισής μας, και το κάλεσμα του Χριστού απευθύνεται προς όλους μας, ώστε να ζήσουμε σύμφωνα με το θέλημά Του, να πορευθούμε εν μετανοία και να γίνουμε «υιοί του φωτός», όπως λέγει ο Απόστολος Παύλος στην προς Εφεσίους επιστολή: «Ὡς τέκνα φωτὸς περιπατεῖτε» (Εφ. 5:8). Η μετάνοια είναι το πρώτο βήμα προς αυτήν την πορεία. Ο Άγιος Επιφάνιος Κύπρου μάς προτρέπει: «Η μετάνοια είναι η θύρα της σωτηρίας και η αρχή της αληθινής ζωής» (Αγ. Επιφάνιος Κύπρου, Ερμηνεία). Όταν ζούμε εν Χριστώ, το φως Του μας καθοδηγεί στην αλήθεια, η οποία αναπτύσσεται μέσω της προσευχής, της μετάνοιας, της μελέτης του λόγου του Θεού και της αγάπης προς τον συνάνθρωπο. Με τον Χριστό, η ψυχή μας εισοδεύει στην αληθινή ζωή, τη ζωή που μας δίδεται διά της Χάριτός Του.
Ο Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής διδάσκει επίσης ότι «ο άνθρωπος καλείται να αναγνώσει μέσα του το μυστήριο του Θεού και να κατανοήσει την πραγματική του φύση» (Αγ. Μάξιμος ο Ομολογητής, Α' 106). Εμείς, λοιπόν, καλούμαστε, όχι μόνο να δεχθούμε το φως του Χριστού, αλλά και να το μεταδώσουμε στον κόσμο γύρω μας. 
Αυτή η Κυριακή μετά τα Φώτα αποτελεί μια σπουδαία ευκαιρία (μιαν επιπλέον ευκαιρία) να επαναφέρουμε την ψυχή μας στο Φως του Χριστού, να βιώσουμε το φως Του εντός μας και να μεταλάβουμε ζωής αιωνίου, η οποία προσφέρεται δωρεάν μέσω του "αναβαπτιστικού" Μυστηρίου της Μετανοίας. Καλούμαστε να αποτάξουμε την αμαρτία και να επιποθήσουμε τη Θεία Χάρη, που φωτίζει, καθαρίζει και νοηματοδοτεί την ψυχή μας.

π. Π. Κ.
http://www.nyxthimeron.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου