«Ὁ ἀκούων ὑμῶν ἐμοῦ ἀκούει, καί ὁ ἀθετῶν ὑμᾶς ἐμέ ἀθετεῖ» (Λουκ. 10.16).
Αὐτός πού ὑπακούει ἐσᾶς, ὑπακούει ἐμένα καί αὐτός πού ἀθετεῖ τόν λόγο σας, ἀθετεῖ τόν δικό μου λόγο, ἀκούσαμε νά μᾶς λέγει ὁ Χριστός στό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα.
Ἐπανειλημμένα ὁ Χριστός ταυτίζει τόν ἑαυτό του μέ τούς μαθητές του. Καί δέν τό κάνει γιατί δέν ἀντιλαμβάνεται τή διαφορά πού ὑπάρχει μεταξύ τους, oὔτε τό κάνει μόνο γιατί τούς ἐπέλεξε νά συνεχίσουν τό ἔργο του καί νά διαδώσουν τόν λόγο του. Τό κάνει γιατί γνωρίζει τήν ἀνθρώπινη ἀδυναμία πού δέν μᾶς βοηθᾶ νά ἑστιάσουμε στό ἀφηρημένο, τό νοερό καί πνευματικό, σέ αὐτό πού δέν ἔχουμε ἐνώπιόν μας. Τό κάνει γιατί γνωρίζει ὅτι ἐάν δέν ταύτιζε τόν ἑαυτό του μέ τούς μαθητές του, θά ἦταν πολλοί ἐκεῖνοι οἱ ἄνθρωποι πού θά δυσκολευόταν νά ὑπακούσουν στίς ἐντολές του, καθώς δέν θά εἶχαν ἐνώπιόν του τόν ἴδιο τόν Χριστό πού τίς ἔδωσε· θά δυσκολευόταν νά ὑπακούσουν στόν θεῖο λόγο του, καθώς δέν θά ἦταν Ἐκεῖνος παρών, γιά νά ἔχουν ἕνα σημεῖο ἀναφορᾶς στήν ὑπακοή τους.
Γι᾽ αὐτό ὁ Χριστός, οἰκονομῶντας τή δική μας ἀδυναμία, παραχωρεῖ τή δική του ἐξουσία στούς μαθητές του καί θέτει ἐκείνους καί τούς διαδόχους τους, τούς ἐπισκόπους καί τούς ἱερεῖς του, στή θέση του, τούς θέτει «εἰς τόπον καί τύπον Χριστοῦ», ὥστε νά γνωρίζουν οἱ ἄνθρωποι ὅτι ὅσοι κηρύσσουν τόν λόγο καί τό εὐαγγέλιό του δέν κηρύσσουν ἀφ᾽ ἑαυτοῦ, δέν ὁρίζουν κανόνες καί δέν θέτουν μέτρα σύμφωνα μέ τό δικό τους θέλημα ἀλλά σύμφωνα μέ τό θέλημα τοῦ Χριστοῦ.
Μεταφέρει τήν ἐξουσία του ὁ Χριστός, ἐξουσία πού ἔλαβε ἀπό τόν Θεό-Πατέρα του, στούς ἀποστόλους καί τούς διαδόχους του, γιά νά γνωρίζουμε ὅλοι ὅτι ἡ ἀθέτηση τῶν λόγων τους δέν εἶναι προσωπική ἀμφισβήτηση ἀλλά ἀθέτηση τοῦ ἴδιου τοῦ Χριστοῦ καί τῶν ἐντολῶν του.
Ὅσοι ἀμφισβητοῦν αὐτή τήν ταύτιση τοῦ Χριστοῦ μέ τούς μαθητές του, καί ὑπάρχουν πολλοί πού τήν ἀμφισβητοῦν, ὑποστηρίζοντας ὅτι εἶναι ἐφεύρεση τῶν κληρικῶν καί τῆς Ἐκκλησίας, ἔχουν τή δυνατότητα νά κατανοήσουν τό πνεῦμα τοῦ Χριστοῦ καί τό μεγαλεῖο τῆς θείας οἰκονομίας, μελετῶντας τήν περικοπή τῆς μελλούσης κρίσεως, στήν ὁποία ὁ Χριστός ταυτίζει τόν ἑαυτό του μέ κάθε πεινῶντα, ἀσθενοῦντα, ἐν ἀνάγκῃ καί ἐν φυλακῇ εὑρισκόμενο ἀδελφό μας καί μᾶς καλεῖ νά τοῦ προσφέρουμε τήν ἀγάπη καί τή βοήθειά μας, διότι, ὅπως λέγει, ἐφόσον ἐποιήσατε ἑνί τούτων τῶν ἀδελφῶν μου τῶν ἐλαχίστων ἐμοί ἐποιήσατε», ἐφόσον δηλαδή προσφέραμε στούς ἐνδεεῖς ἀδελφούς μας τήν ἀγάπη μας, εἶναι σάν νά τήν προσφέραμε στόν ἴδιο τόν Χριστό, γεγονός πού μᾶς ἀξιώνει καί τῆς ἐκ δεξιῶν του παραστάσεως στή βασιλεία του.
Αὐτή τήν ἀγάπη προσέφερε καί ὁ ἑορταζόμενος σήμερα εὐαγγελιστής Λουκᾶς, ὁ νεαρός γιατρός ἀπό τήν Τρωάδα, ὁ ὁποῖος γοητεύθηκε ἀπό τό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου Παύλου καί τόν ἀκολούθησε στίς ἀποστολικές του περιοδεῖες, ὁ ὁποῖος ἐγκατέλειψε τή σταδιοδρομία του καί τήν ἀσφάλεια καί τήν ἄνεση πού θά τοῦ παρεῖχε τό ἐπάγγελμά του, γιά νά βρίσκεται δίπλα στόν πρωτοκορυφαῖο ἀπόστολο καί νά τόν διακονεῖ. Καί γιά τήν ἀγάπη του αὐτή εἶχε τήν εὐλογία νά γνωρίσει τήν Παναγία μας καί ὄχι μόνο νά πληροφορηθεῖ ἀπό τήν ἴδια σχετικά μέ τή ζωή τοῦ Υἱοῦ της ἀλλά καί νά ἀποτυπώσει μέ τόν χρωστήρα του τήν ἱερή μορφή της στίς πρῶτες εἰκόνες τῆς Ἐκκλησίας μας.
Ἔτσι, ἄν καί δέν γνώρισε τόν Χριστό προσωπικά, ὁ ἅγιος Λουκᾶς, ἄν καί δέν ἦταν μαθητής του, εἶναι ἕνας ἀπό τούς τέσσερις εὐαγγελιστές πού μᾶς περιγράφει μέ τόν δικό του γλαφυρό τρόπο τίς παραβολές καί τά θαύματα τοῦ Χριστοῦ καί μᾶς βοηθᾶ νά κατανοήσουμε καί πρακτικά τό μέγεθος τῆς ἀγάπης τοῦ Χριστοῦ πρός τόν ἄνθρωπο καί τή σημασία τῶν ἐντολῶν του. Τιμῶντας τον, λοιπόν, καί ἐμεῖς σήμερα ἄς προσπαθοῦμε νά ἐφαρμόσουμε στή ζωή μας ὅσα γράφει στό εὐαγγέλιό του, τά ὁποῖα εἶναι λόγος Χριστοῦ μιμηθοῦμε, ὥστε νά ἀξιωθοῦμε καί ἐμεῖς τῆς αἰωνίου ζωῆς τήν ὁποία ἀπολαμβάνει ὁ ἅγιος εὐαγγελιστής Λουκᾶς.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου