Σάββατο 1 Ιουνίου 2013

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ (Ευαγγέλιο)


      «Οκέτι διά τήν σήν λαλιάν πιστεύομεν. Ατοί γάρ κηκόαμεν καί οδαμεν τι οτός στιν ληθς σωτήρ το κόσμου Χριστός» (Ιωάν. 4, 42).

Κύριος στό σημερινό Εαγγέλιο συναντται μέ μιά γυναίκα Σαμαρείτιδα, παρά τό φρέαρ το Ιακώβ, καί παρ’ λο πού πρόκειται χι καί τόσο γιά μιά ῾ἠθική περίπτωση – μέ πέντε νδρες στό παρελθόν της καί μ ναν πού συζε χωρίς νά εναι κανονικός της νδρας – τς ποκαλύπτει βασικές λήθειες περί το διου το Θεο καί το τρόπου πού πρέπει κανείς νά Τόν λατρεύει καί νά Τόν προσκυν. Προφανς κτιμώντας χι βεβαίως τήν θική της κατάσταση - μμέσως σκε λεγχο γι ατήν - λλά τήν ναζήτησή της, πως φανερώνεται πό τά ρωτήματα πού τήν πασχολον καί πού τά θέτει νώπιον το Κυρίου, μόλις ντιλαμβάνεται τι τς μιλ ς προφήτης. Εναι τέτοιος μάλιστα συγκλονισμός της πό ατά πού τς ποκαλύπτει Κύριος τόσο γιά τήν προσωπική της ζωή, σο καί γιά τόν Θεό, καί μάλιστα τι Ιδιος εναι ρχόμενος Μεσσίας, στε σπεύδει νά καταθέσει τή μαρτυρία της ατή καί στούς συμπατριτες της στή Σαμάρεια, ο ποοι θεωρώντας ξιόπιστο τόν λόγο της νταποκρίνονται καί προσέρχονται στόν Ιησο. Κι ν πρό καιρο εχαν ρνηθε νά Τόν δεχθον μαζί μέ τούς μαθητές Του στήν πόλη τους, τώρα καί Τόν πλησιάζουν καί Τόν κονε, λλά καί Τόν παρακαλον νά μείνει μαζί τους. Πρός τή γυναίκα δέ πού ατή στήν οσία τούς κάλεσε, τή μετέπειτα γία μεγαλομάρτυρα Φωτεινή τήν σαπόστολο, γύριζαν καί τς λεγαν: οκέτι διά τήν σήν λαλιάν πιστεύομεν, ατοί γάρ κηκόαμεν καί οδαμεν τι οτός στιν ληθς σωτήρ το κόσμου Χριστός.

Κι ατή εναι συνήθης διαδικασία στό γεγονός τς πίστεως: κάποιος προσέρχεται στόν Χριστό, διότι νας λλος, γνωστός τίς περισσότερες φορές, καταθέτει μιά προσωπική μαρτυρία περί Ατο. Εν προκειμέν λαλιά τς Σαμαρείτιδας ποτέλεσε τό ναυσμα γιά νά προκληθε τό νδιαφέρον τν συμπατριωτν της γιά τόν Ιησο ς Μεσσία. Παρομοίως κινήθηκαν καί ο πρτοι μαθητές το Χριστο. Μετά τή δική τους κλήση πό Εκενον νιωσαν τήν νάγκη νά καλέσουν καί λλους, σάν τόν πόστολο Ανδρέα πού σπευσε στόν δελφό του Σίμωνα, τόν μετέπειτα πόστολο Πέτρο, σάν τόν Φίλιππο πού κάλεσε τόν δελφικό του φίλο Ναθαναήλ. Στήν στορία μάλιστα τς Εκκλησίας διαπιστώνουμε τι σ να μεγάλο ποσοστό πρώτη κλήση γιά τόν Χριστό σέ πολλές περιοχές φείλετο σέ πλούς πιστούς, πού χοντας τήν μπειρία τς συνάντησής τους μέ τόν Χριστό, θέλησαν νά μοιραστον τή χάρη καί τή χαρά ατή. Δέν κινήθηκαν ς ῾ἐπαγγελματίες εραπόστολοι, ς καπηλεύοντες τόν λόγον το Θεοῦ᾽ (Β´Κορ. 2, 17) κατά τόν π. Παλο, λλ ς νθρωποι πού δέν μποροσαν νά συγκρατήσουν τή χαρά τους: να ξέσπασμα το πληρώματος τς καιομένης καρδίας τους νά μοιραστον μέ τούς λλους ,τι βρκαν ς θησαυρό στή ζωή τους. ῾Ὅ κηκόαμεν, ωράκαμεν τος φθαλμος μν, θεασάμεθα καί α χερες μν ψηλάφησαν, περί το Λόγου τς ζως,... παγγέλλομεν μν, πως γράφει καί π. Ιωάννης στήν Α´ Καθολική πιστολή του (1, 1-3).

Στήν πραγματικότητα, κατάθεση τς μαρτυρίας κάποιου γιά τόν Χριστό, πού λειτουργε καί ς κλήση τν κουόντων, κατανοεται ς κλήση το διου το Θεο, ποος χρησιμοποιε ς ργανό Του τόν μάρτυρα ατόν. πως επε Κύριος στούς μαθητές Του: Καί μες μαρτυρετε, τι π ρχς μετ μο στε (Ιωάν. 15, 27). Μέ λλα λόγια κάθε πιστός στόν Χριστό, πού χει γευτε τή γλυκύτητα τς παρουσίας Του στή ζωή του, γίνεται μέτοχος τς μαρτυρίας το Θεο Πατέρα, πού ξεκιν πό τόν Ιδιο τόν πρτο μάρτυρα Εκείνου τόν Ιησο Χριστό - ῾ἐγώ λθον να μαρτυρήσω τ ληθείᾳ᾽ (Ιωάν. 18, 37) - καί συνεχίζεται καί πλώνεται μέσα πιά πό τούς πιστεύοντες σ Ατόν. Οδείς δύναται λθεν πρός με, άν μή Πατήρ πέμψας με λκύσ ατόν (Ιωάν. 6, 44). Ετσι καί στήν περίπτωση τς Σαμαρείτιδας: γίνεται, ν γνοί της στή φάση ατή, τό ργανο το Θεο γιά νά καλέσει μέσα πό τήν προσωπική της μπειρία καί τούς λλους Σαμαρετες. Καί βεβαίως δέν σταμάτησε μόνον κε: μετά τήν πλήρη νσωμάτωσή της στόν Χριστό διά το γίου βαπτίσματος, κινήθηκε εραποστολικά μέσα στά ρια τς Σαμαρείας, λλά καί λλο. Καί πισφράγισε τήν λη ν Χριστ πορεία της μέ τό μαρτύριο το αματός της, φο στό διωγμό το Νέρωνα, λίγο μετά τό μισυ το 1ου μ.Χ. α., καί ατή λλά καί σχεδόν λοι ο συγγενες της δωσαν τή ζωή τους πρός χάρη το Ιησο Χριστο.

Ο Σαμαρετες λοιπόν, γιά νά πανέλθουμε, πίστεψαν σέ πρώτη φάση πό τό λόγο τς μετέπειτα γίας Φωτεινς. Προχώρησαν μως καί στή δεύτερη φάση τς πίστεως, στήν προσωπική μπειρία: ατοί γάρ κηκόαμεν καί οδαμεν. Κι ν κανείς δέν φτάσει σ ατό τό δεύτερο βμα: πίστη ξ κος νά γίνει ατηκοΐα καί μπειρία ζως, δέν λοκληρώνει ποτέ τή δυναμική πορεία τς χριστιανικς πίστεως. Θά παραμένει πάντοτε σ πίπεδο νηπιακό, πού σημαίνει τι διψυχία καί λιγοπιστία, μέ τά ποτελέσματα τς καταστασίας (Πρβλ. Ιακ. 1,8 ), θά ταλαιπωρον τήν λη ζωή του, γιά νά φτάσει κατά πσα πιθανότητα σέ πλήρη ρνηση ατς σέ μιά πίστη θρησκευτικο τύπου, πού συνιστ μιά πιφανειακή δεολογία καί πού βεβαίως δέν χει τή δύναμη νά λλοιώσει θετικά τή ζωή του. Κι ατό φαίνεται νά εναι καί τό δράμα πολλν συγχρόνων Χριστιανν: παραμένουν μόνον σ ,τι κουσαν καί μαθαν καί ποδέχτηκαν πό τούς γονες τους κάποιους λλους νθρώπους στά πρτα τους χρόνια καί δέν θέλησαν ατήν τήν πρώτη πίστη πού παρέλαβαν νά τήν κάνουν καί δική τους μπειρία καί δικό τους βίωμα. Ετσι παρέμειναν καί παραμένουν κόμη Χριστιανοί κατ νομα, πότε σχύει καί γι ατούς ,τι νόμασε γιασμένος Γέροντας Παΐσιος σύνδρομο το δειου σακκιοῦ᾽. Ανθρωποι δηλαδή πού ντάχθηκαν μέν στόν χριστιανισμό διά το γίου βαπτίσματος, λλά πού δέν νεργοποίησαν καθόλου τή χαρισματική ατή κατάσταση.

  διος Κύριος βέβαια χει ποκαλύψει τί γίνεται σ ατές τίς περιπτώσεις καί ποκάλυψή Του ατή χε πολύ φοβερά καί ζοφερά: πρόκειται γιά τούς πιστούς πού γίνονται μέν κλαδιά στό δένδρο Εκείνου, κλήματα στό μπέλι Του, λλά μή παραμένοντας νωμένοι μαζί Του διά τν γίων Του ντολν καί τς συμμετοχς τους συνεπς στήν ν μετανοί Θεία Εχαριστία, ξηραίνονται καί ποκόπτονται καί ες πρ βάλλονται (Πρβλ. Ιωάν. 15, 1ξ.). Στήν περίπτωση πό τήν λλη πού νας πιστός ποκτήσει προσωπική σχέση μέ τόν Χριστό, γίνει ατήκοός Του καί νιώθει τήν παρουσία Του στή ζωή του, πού σημαίνει τι χει ρθά κκλησιοποιηθε, ζώντας ς μέλος το σώματος το Χριστο, τήν γία Του Εκκλησία, τότε θά διαπιστώνει διαρκς τι κπληξη πό τήν διάκοπα παρεχόμενη χάρη το Θεο σ ατόν θά εναι μιά μόνιμη κατάσταση. Θά δεύει πάντοτε ῾ἐκ πίστεως ες πίστιν καί πό δόξης ες δόξαν, δεδομένου τι μπειρία το Χριστο εναι μιά τέλεστη πορεία, μιά συνεχής αξηση σ πίπεδα θεώσεως, κάτι πού μς φανερώνουν, συνεσκιασμένα καί ταπεινά, ο γιοί μας.

Εναι κρίμα πάντως νά  εναι στό χέρι μας δύναμη καί χαρά τς προσωπικς πίστεως στόν Χριστό, ατς πού συνιστ καί τή λύση λων τν οσιωδν προβλημάτων τς νθρωπίνης πάρξεως, κι μες νά μένουμε στά ξυλοκέρατα τν πρώτων βημάτων τς πίστεως τν ρχαρίων.



 Αναρτήθηκε από παπα Γιώργης Δορμπαράκης
Πηγή: http://pgdorbas.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου