«Μνήμη δικαίου μετ᾽ ἐγκωμίων, σοί δέ ἀρκέσει ἡ μαρτυρία τοῦ Κυρίου, Πρόδρομε», ψάλλει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας ἐπί τῇ μνήμῃ τῆς ἀποτομῆς τῆς σεπτῆς κεφαλῆς τοῦ Προδρόμου καί Βαπτιστοῦ τοῦ Κυρίου.
Ἡ διατήρηση τῆς μνήμης ἐκείνων πού ἀνεδείχθησαν δίκαιοι καί ὅσιοι καί ἐνάρετοι, ἀποτελεῖ, ἀδελφοί μου, παράδοση, πού συνοδεύεται ἀπό τά ἐγκώμια καί τούς ἐπαίνους τῶν ἔργων καί τῆς ζωῆς αὐτῶν τῶν ἀνθρώπων. Ὅμως ὁ ἑορταζόμενος σήμερα τίμιος Πρόδρομος ὑπερβαίνει τά ὅρια τῆς παραδόσεως αὐτῆς, διότι δέν ἔχει ἀνάγκη ἀπό τά ἐγκώμια τῶν ἀνθρώπων, δέν ἔχει, θά τολμοῦσα νά πῶ, ἀνάγκη οὔτε ἀπό τά ἐγκώμια τῶν ἀγγέλων, γιατί ὑπερέβη καί τούς ἀνθρώπους καί τούς ἀγγέλους. Γιατί ὡς ἄνθρωπος ὑπερέβη τά ἀνθρώπινα μέτρα, καί ὡς ἔνσαρκος ἄγγελος ὑπερέβη καί αὐτά ἀκόμη τά ἀγγελικά.
Καί ὁ λόγος γιά τόν ὁποῖο ὁ τίμιος Πρόδρομος δέν ἔχει ἀνάγκη τά ἐγκώμιά μας εἶναι γιατί τόν ἐγκωμίασε καί τόν ἀναγνώρισε ὁ ἴδιος ὁ Χριστός ἐνώπιον τῶν μαθητῶν του, βεβαιώνοντας ὅτι «οὐκ ἐγήγερται ἐν γεννητοῖς γυναικῶν μείζων Ἰωάννου τοῦ βαπτιστοῦ».
Ἡ ἀναγνώριση αὐτή τοῦ Χριστοῦ εἶναι μοναδική καθ᾽ ὅλη τή διάρκεια τῆς ἐπιγείου ζωῆς καί παρουσίας του, διότι μοναδικός ἦταν καί ὁ τίμιος Πρόδρομος· γιατί αὐτός ἀξιώθηκε χάρη στήν καθαρότητα τῆς ζωῆς του καί τῆς ψυχῆς του, χάρη στόν ἀσκητικό καί τέλειο βίο του, νά γίνει ὄχι μόνο Πρόδρομος τοῦ Κυρίου ἀλλά καί ὁ μοναδικός ἄνθρωπος ἐνώπιον τοῦ ὁποίου ὁ ἴδιος ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ ἔκλινε τόν αὐχένα γιά νά βαπτισθεῖ.
Καί ἐάν ὁ Χριστός ἀναγνώρισε ἐνώπιον τῶν ἀνθρώπων τό μεγαλεῖο τοῦ ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Προδρόμου, ἀνταποδίδοντάς του κατά τά ἀνθρώπινα τή δική του μαρτυρία, ὅτι αὐτός εἶναι ὁ Υἱός τοῦ Θεοῦ καί σωτήρας τοῦ κόσμου, ὑποσχέθηκε νά κάνει τό ἴδιο στόν οὐρανό ἐνώπιον τοῦ Πατρός του γιά ἐκείνους τούς ἀνθρώπους πού θά ὁμολογήσουν τό ὄνομά του στή γῆ, λέγοντας «ὅστις ὁμολογήσει ἐν ἐμοί ἔμπροσθεν τῶν ἀνθρώπων, ὁμολογήσω κἀγώ ἐν αὐτῷ ἔμπροσθεν τοῦ πατρός μου».
Αὐτή τή μεγάλη τιμή, πού προσέφερε στόν Πρόδρομό του, δίνει καί σέ μᾶς ὁ Χριστός τή δυνατότητα νά ἀπολαύσουμε ὑπό μία προϋπόθεση: νά τόν ὁμολογήσουμε ἐνώπιον τῶν ἀνθρώπων.
Ποιά εἶναι ὅμως αὐτή ἡ ὁμολογία πού ζητᾶ ὁ Χριστός; Δέν ζητᾶ ἀσφαλῶς νά γίνουμε ὅλοι κήρυκες τοῦ λόγου καί τοῦ ὀνόματός του, ὅπως ἦταν ὁ τίμιος Πρόδρομος. Οὔτε ζητᾶ ἀπό ὅλους μας νά γίνουμε ὁμολογητές καί μάρτυρες καί νά θυσιάσουμε τή ζωή μας γιά χάρη τῆς πίστεως καί τῆς ἀγάπης του. Ἡ ὁμολογία πού ζητᾶ ἀπό ὅλους μας ἀνεξαιρέτως εἶναι ὁμολογία ἔργων καί ζωῆς. Δέν ἀρκεῖ νά ὁμολογοῦμε ὅτι εἴμαστε μαθητές του, ἐάν δέν φερόμεθα ὡς μαθητές του· ἐάν δέν ζοῦμε δηλαδή σύμφωνα μέ τίς ἐντολές καί τό θέλημά του, ὥστε ὅσοι μᾶς βλέπουν νά καταλαβαίνουν ὅτι εἴμαστε πιστά καί συνειδητά μέλη τῆς Ἐκκλησίας του.
Τό νά μιλοῦμε γιά τόν Χριστό, ἀλλά οἱ πράξεις μας νά ἀπέχουν πολύ ἀπό τό Εὐαγγέλιό του, δέν ὠφελεῖ οὔτε ἐμᾶς οὔτε τούς ἀνθρώπους, καί μᾶλλον δυσφημεῖ καί τόν ἴδιο τόν Χριστό, διότι γινόμαστε ἀφορμή σκανδαλισμοῦ τῶν συνανθρώπων μας.
Τό ἴδιο ὅμως συμβαίνει καί ὅταν δέν ὁμολογοῦμε τή χριστιανική μας ἰδιότητα καί τήν πίστη ἀπό τόν φόβο τῶν ἀνθρώπων, ὅπως ἔκανε ὁ ἀπόστολος Πέτρος, πού ἀρνήθηκε ὅτι εἶναι μαθητής τοῦ Χριστοῦ.
Ἡ ἰδιότητα τοῦ χριστιανοῦ καί τοῦ μέλους τῆς Ἐκκλησίας δέν θά πρέπει νά εἶναι γιά μᾶς ἕνα τυπικό ἀλλά οὐσιαστικό στοιχεῖο τῆς ζωῆς καί τῆς προσωπικότητός μας. Θά πρέπει καί νά τό δηλώνουμε εὐθαρσῶς, χωρίς νά ἐνδιαφερόμεθα γιά τή γνώμη τῶν ἄλλων γύρω μας, ἀλλά καί νά ζοῦμε σύμφωνα μέ τό θέλημά του, ὥστε διά τῶν ἔργων μας καί τῶν πράξεών μας νά ἀντιλαμβάνονται οἱ ἄνθρωποι τήν ἰδιότητά μας καί νά δοξάζουν τόν Θεό. «Ὅπως ἴδωσιν ὑμῶν τά καλά ἔργα καί δοξάσωσιν τόν πατέρα ὑμῶν τόν ἐν τοῖς οὐρανοῖς», λέγει ὁ Χριστός. Καί αὐτή ἡ μαρτυρία μπορεῖ νά ἐξασφαλίσει καί σέ μᾶς τή μαρτυρία τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ πού θά μᾶς ἀνοίξει τήν πύλη τῆς αἰωνίου ζωῆς.
Αὐτή τή μαρτυρία εὔχομαι, ἀδελφοί μου, νά ἀκούσουμε ὅλοι μας κατά τήν ἡμέρα τῆς κρίσεως, διά πρεσβειῶν τοῦ ἁγίου ἐνδόξου προφήτου Προδρόμου καί βαπτιστοῦ Ἰωάννου, τόν ὁποῖο τιμοῦμε καί πανηγυρίζουμε σήμερα, γιά νά ἀξιωθοῦμε καί τῆς ἀτελευτήτου μακαριότητος τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
http://imverias.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου