Πρωταρχική επιδίωξη της νηστείας είναι η κάθαρση του πιστού, της ψυχής και του σώματός του. Ο Μέγας Βασίλειος ονομάζει τη νηστεία «φάρμακον ἁμαρτίας ἀναιρετικόν». Η νηστεία καθαίρει, κατ’ αρχάς, τις αισθήσεις του σώματος και θανατώνει τη φιληδονία. Ενώ η γαστριμαργία και κοιλιοδουλεία εξάπτει το σαρκικό φρόνημα και διεγείρει τις ορμές, η νηστεία αντίθετα, μαραίνει τις σαρκικές επιθυμίες και κοιμίζει τις επαναστάσεις του σώματος, όπως διδάσκει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς. Είναι χαρακτηριστικές οι παρομοιώσεις της νηστείας που ανευρίσκουμε σε πολλούς Πατέρες ή εκκλησιαστικούς ύμνους. Την παρομοιάζουν με μάχαιρα ή ξίφος, που αποκόπτει τα πάθη της σαρκός και με χαλινάρι που χαλιναγωγεί τις ορμές του σώματος. Η νηστεία δεν καταστέλλει μόνο τις άτακτες κινήσεις του σώματος˙ ελευθερώνει ταυτόχρονα τον άνθρωπο και από τα πάθη της ψυχής. Κατά τον άγιο Ιωάννη τον Χρυσόστομο η μέθη και η αδηφαγία μάς υποδουλώνουν στην τυραννία των παθών, ενώ η νηστεία μάς ελευθερώνει από τα δεσμά, μάς απαλλάσσει από την τυραννία και μάς επαναφέρει στην προγενέστερη ελευθερία μας. Πολύ σωστά, λοιπόν, ονομάζεται η νηστεία «παθοκτόνος» και «φάρμακον παθῶν καθαρτήριον».
Μαζί με τα πάθη, η νηστεία μάς απαλλάσσει και από τους ρυπαρούς λογισμούς. Κατά τους Πατέρες μας ένα από τα πλέον αποτελεσματικά όπλα, με το οποίο μπορούμε να αποδιώξουμε τους πονηρούς λογισμούς είναι η νηστεία. Όπως παρατηρεί ο άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, η νηστεία «πολλήν ἐν τοῖς λογισμοῖς ἡμῶν ποιεῖται τήν γαλήνην…».
Συχνά η νηστεία παρομοιάζεται με όπλο. Οι αγωνιζόμενοι πιστοί, λοιπόν, κρατώντας το όπλο τούτο αντιμάχονται το διάβολο και αποκρούουν τις εφόδους των πονηρών πνευμάτων. Ο Μέγας Βασίλειος διδάσκει ότι «νηστεία ὃπλον ἐστί πρός τήν κατά τῶν δαιμόνων στρατιάν».
Από το βιβλίο «Η νηστεία της Εκκλησίας»
Εκδόσεις Αποστολικής Διακονίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου