«Τοῦτο δέ ὅλον γέγονεν ἵνα πληρωθῇ τό ρηθέν ὑπό τοῦ Κυρίου διά τοῦ προφήτου λέγοντος· ἰδού ἡ παρθένος ἐν γαστρί ἕξει καί τέξεται υἱόν καί καλέσουσι τό ὄνομα αὐτοῦ Ἐμμανουήλ» (Ματθ. 1.22-23).
Κυριακή πρό τῆς Χριστοῦ Γεννήσεως καί ἡ Ἐκκλησία μας μᾶς προετοιμάζει γιά τό κοσμοσωτήριο γεγονός τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως μέ τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα στό ὁποῖο ὁ ἱερός εὐαγγελιστής Ματθαῖος περιγράφει ὅλα ὅσα προηγήθηκαν τοῦ ἱεροῦ γεγονότος πού θά ἑορτάσουμε.
Ἡ γέννηση τοῦ Χριστοῦ ἐντάσσεται στό σχέδιο τῆς θείας οἰκονομίας γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου, σχέδιο τό ὁποῖο ὁ Θεός προανήγγειλε ἔμμεσα τήν ἡμέρα τῆς ἐξώσεως τῶν πρωτοπλάστων ἀπό τόν παράδεισο τῆς Ἐδέμ, χωρίς βεβαίως νά προσδιορίσει τόν χρόνο πραγματοποιήσεώς του. Παρότι ὅμως ὁ Θεός δέν προσδιόρισε τόν χρόνο πού θά συνέβαινε τό μέγα αὐτό θαῦμα τῆς ἀπολυτρώσεως τοῦ ἀνθρώπου, δέν ἔπαυσε νά ἀνανεώνει τήν ἐλπίδα τῶν ἀνθρώπων μέ ἀποκαλύψεις στούς ἐκλεκτούς του δούλους.
Πρῶτοι ἀπό ὅλους χρονικά ἦταν οἱ προφῆτες πού ἄκουσαν μέσα τους τή φωνή τοῦ Θεοῦ, ὑπάκουσαν σ’ αὐτήν καί προεφήτευσαν τήν ἔλευση τοῦ Κυρίου. Στή συνέχεια ἦταν οἱ ἅγιοι προπάτορες, ὁ Ἰωακείμ καί ἡ Ἄννα, πού καί αὐτοί μέ τή σειρά τους ὑπάκουσαν στή μυστική πρόσκληση τοῦ Θεοῦ καί ἐμπιστεύθηκαν τήν τρίχρονη θυγατέρα τους Μαριάμ, καρπό πολλῶν προσευχῶν καί πολλῶν δακρύων, στόν ναό τοῦ Θεοῦ, γιά νά μένει ἐκεῖ, στά Ἅγια τῶν Ἁγίων, καί νά προετοιμάζεται γιά τή μεγάλη ἀποστολή πού ἐπρόκειτο νά ἀναλάβει.
Πρωτεύοντα ὅμως καί ἀποφασιστικό ρόλο στή σωτηρία καί τή λύτρωση τῶν ἀνθρώπων διαδραμάτισε ἡ ὑπακοή τῆς ὑπεραγίας Θεοτόκου. Ἡ δική της πρόθυμη συγκατάθεση νά διακονήσει τό μυστήριο τῆς θείας οἰκονομίας καί ἡ ἄμεση ἀποδοχή τοῦ θελήματος τοῦ Χριστοῦ πού ἐκφράσθηκε μέ τή ἀπάντησή της στό μήνυμα τοῦ ἀγγέλου, «ἰδού ἡ δούλη Κυρίου, γένοιτό μοι κατά τό ρῆμα σου», ἀποτέλεσε τήν ἀφετηρία γιά τήν πραγματοποίηση τοῦ σχεδίου τοῦ Θεοῦ.
Ἔτσι ἡ Παναγία ἀξιώθηκε νά συλλάβει ἐν γαστρί αὐτόν πού προανήγγειλαν οἱ προφῆτες, «ἵνα πληρωθῇ τό ρηθέν ὑπό τοῦ Κυρίου», ὅπως ἀκούσαμε στή σημερινή εὐαγγελική περικοπή, ἀξιώθηκε νά γίνει ἡ Μητέρα τοῦ Θεοῦ, ἀξιώθηκε νά ζήσει τήν ἐπίγεια ζωή της στήν ὑπακοή τοῦ θελήματος τοῦ Θεοῦ.
Στήν ἁγιασμένη ἁλυσίδα τῆς ὑπακοῆς προστίθεται ἄλλη μία πράξη ὑπακοῆς, αὐτή τοῦ μνήστορος Ἰωσήφ. Ὁ Ἰωσήφ ὑπακούει στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί μνηστεύεται τήν ταπεινή κόρη τῆς Βηθλεέμ· ὑπακούει στήν ἀγγελική ἐντολή καί διαβεβαίωση ὅτι «τό ἐν αὐτῇ γεννηθέν ἐκ πνεύματος ἐστιν ἁγίου» καί ἀναλαμβάνει τήν προστασία τῆς Θεοτόκου.
Ἀσφαλῶς ὅμως τή μεγαλύτερη πράξη ὑπακοῆς τήν προσφέρει στή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου ὁ ἴδιος ὁ Χριστός. Ὑπακούει στό θέλημα τοῦ Θεοῦ καί ἀναλαμβάνει μέ τήν ἐνανθρώπηση καί μέ τή θυσία του νά σώσει τόν ἄνθρωπο. Μέχρι τέτοιου σημείου ἔφθασε ἡ ὑπακοή τοῦ Χριστοῦ γιά χάρη τοῦ ἀνθρώπου, ὥστε «ἑαυτόν ἐκένωσε μορφήν δούλου λαβών» καί «ἐγένετο ὑπήκοος μέχρι θανάτου, θανάτου δέ σταυροῦ».
Ἡ ὑπακοή τοῦ Χριστοῦ δέν περιορίσθηκε μόνο στήν ὑπακοή του στόν Θεό, ἀλλά ἐπεκτάθηκε καί στήν ὑπακοή του στήν Παναγία Μητέρα του καί τόν προστάτη της Ἰωσήφ, στούς ὁποίους «ἦν ὑποτασσόμενος».
Καί ἐάν ἡ παρακοή τῶν πρωτοπλάστων ἦταν ἡ αἰτία τῆς ἐξώσεως τοῦ ἀνθρώπου ἀπό τόν παράδεισο, ἡ ὑπακοή ὅλων ὅσων διακόνησαν τό σχέδιο τοῦ Θεοῦ γιά τή σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου ἦταν αὐτή πού ἀκύρωσε τίς ὀδυνηρές συνέπειες τῆς παρακοῆς καί ὁ ἄνθρωπος ἀξιώθηκε καί πάλι νά γίνει μέτοχος καί κληρονόμος τῆς βασιλείας τοῦ Θεοῦ, ὑπό μία βεβαίως προϋπόθεση.
Ἡ προϋπόθεση αὐτή δέν εἶναι ἀσφαλῶς ἄλλη ἀπό τό νά οἰκειοποιηθεῖ τή σωτηρία καί τή λύτρωση πού προσέφερε στό ἀνθρώπινο γένος ἡ ἐνανθρώπιση τοῦ Χριστοῦ διά τῆς ὑπακοῆς. Ἡ ὑπακοή στό θέλημα καί τίς ἐντολές τοῦ Θεοῦ εἶναι ἡ μόνη ὁδός τῆς σωτηρίας. Αὐτή περιμένει ἀπό ὅλους μας ὁ Χριστός, τή γέννηση τοῦ ὁποίου θά ἑορτάσουμε σέ λίγες ἡμέρες· καί τήν περιμένει ὄχι γιατί τήν ἔχει ἀνάγκη ὁ ἴδιος ὡς ἐπιβεβαίωση τῆς Θεότητός του, ἀλλά γιατί τήν ἔχουμε ἀνάγκη ἐμεῖς. Ἄς ἀγωνισθοῦμε νά τήν κάνουμε πράξη στή ζωή μας γιά νά ἐπιτύχουμε τόν προορισμό μας πού δέν εἶναι ἄλλος ἀπό τή σωτηρία μας, τήν ὁποία μᾶς χάρισε ὁ Χριστός μέ τή ἐνανθρώπησή του.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
http://imverias.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου