ΚΥΡΙΑΚΗ Α´ ΝΗΣΤΕΙΩΝ (ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ)
«Ἡμέρα χαρμόσυνος καί εὐφροσύνης ἀνάπλεως πεφανέρωται σήμερον· φαιδρότης δογμάτων γάρ τῶν ἀληθεστάτων, ἀστράπτει καί λάμπει ἡ Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ».
Μέ θριαμβευτικούς τόνους πανηγυρίζει σήμερα ἡ Ἐκκλησία μας, ἀδελφοί μου, τή νίκη τῆς ἀμωμήτου πίστεώς της ἔναντι τῶν αἱρετικῶν· μέ χαρά καί ἀγαλλίαση πνευματική ἑορτάζει τόν θρίμαβο τῆς ἀναστηλώσεως τῶν εἰκόνων καί τήν καταισχύνη ὅλων ἐκείνων πού ἀμφισβήτησαν τήν τιμητική προσκύνησή τους καί μέσω αὐτῆς τήν ἀπόδοση τῶν νενομισμένων τιμῶν στούς προφῆτες, στούς μάρτυρες, στούς ἀσκητές, στούς πατέρες καί διδασκάλους τῆς Ἐκκλησίας καί προπάντων στήν Ὑπεραγία Θεοτόκο καί στόν δι’ ἡμᾶς ἐνανθρωπήσαντα Θεόν Λόγον, τίς ἱερές μορφές τῶν ὁποίων ἀπεικονίζει ὁ χρωστήρας τῶν ἁγιογράφων στίς εἰκόνες.
Ὁ θρίαμβος τῆς ἀναστηλώσεως τῶν εἰκόνων, τόν ὁποῖο ἀναμιμνησκόμεθα σήμερα κατά τήν πρώτη Κυριακή τῆς Ἁγίας καί Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, κατά τήν Κυριακή τῆς Ὀρθοδοξίας, δέν εἶναι ἁπλῶς ἕνα ἱστορικό γεγονός πού συνέβη κάποια συγκεκριμένη χρονική στιγμή, ἀλλά δηλώνει τόν διαρκῆ καί διαχρονικό θρίαμβο τῆς ἀληθοῦς πίστεως τήν ὁποία κηρύττει καί βιώνει ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία ἀνά τούς αἰῶνες. Δηλώνει τήν ἀμετακίνητη πίστη τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας στήν ἀλήθεια πού δίδαξε ὁ ἠγαπημένος μαθητής τοῦ Κυρίου, ὁ ἅγιος Ἰωάννης ὁ θεολόγος, ὅτι «αὕτη ἐστίν ἡ νίκη ἡ νικήσασα τόν κόσμον, ἡ πίστις ἡμῶν».
Ὁ θρίαμβος τῆς Κυριακῆς τῆς Ὀρθοδοξίας δηλώνει ὅμως, ἀδελφοί μου, καί κάτι ἀκόμη. Δηλώνει πώς ὁ θρίαμβος γιά τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ δέν περιλαμβάνει τήν κενόδοξη καί ὑπεροπτική διάθεση τῶν θριαμβευτῶν τοῦ κόσμου πρός ὅσους τήν ἀμφισβητοῦν. Δέν περιλαμβάνει τήν αὐταρέσκεια καί τήν ἔπαρση ἐκείνων τῶν νικητῶν πού συντρίβουν καί ἐξουθενώνουν τούς ἀντιπάλους τους προκειμένου ὁ θρίαμβός τους νά εἶναι πανηγυρικός καί ἀδιαμφισβήτητος. Ἡ Ἐκκλησία καί τά πιστά της μέλη ἀγωνίζονται γιά τή διατήρηση τῆς ἀληθείας τῆς πίστεως καί τήν ἐπικράτησή της, διότι ἔχουν τήν ἐντολή τοῦ Χριστοῦ νά μήν ἀλλοιώσουν «ἰῶτα ἕν ἤ μία κεραία» ἀπό ὅσα τούς παρέδωσε. Ἀγωνίζονται καί θυσιάζονται προκειμένου νά παραδώσουν στίς ἐπερχόμενες γενεές ὅσα παρέδωσαν σ’ αὐτούς οἱ πατέρες τους, χωρίς νά παρεκκλίνουν οὔτε ἐπ’ ἐλάχιστο ἀπό ὅσα «οἱ πατέρες εἶδον, οἱ ἀπόστολοι ἐδίδαξαν, ἡ ἐκκλησία παρέλαβεν, οἱ διδάσκαλοι ἐδογμάτισαν, ἡ οἰκουμένη συμπεφώνηκεν, ἡ χάρις ἔλαμψεν, ἡ ἀλήθεια ἀποδέδεικται, ἡ σοφία ἐπαρρησιάσατο, ὁ Χριστός ἐβράβευσεν».
Καί ὅταν πανηγυρίζουν γιά τόν θρίαμβο τῆς πίστεως καί γιά τήν ἐπικράτηση τῆς ἀληθείας ἔναντι τῶν αἱρετικῶν διδασκαλιῶν, δέν πανηγυρίζουν καί δέν καυχῶνται γιά τόν δικό τους προσωπικό θρίαμβο ἀλλά γιά τόν θρίαμβο τοῦ Χριστοῦ, πού «ἐξῆλθε», ὅπως γράφεται στό βιβλίο τῆς Ἀποκαλύψεως, «νικῶν καί ἵνα νικήσῃ».
Κάθε νίκη, λοιπόν, τῆς ἀμωμήτου πίστεως τῶν Ὀρθοδόξων εἶναι νίκη τοῦ Χριστοῦ ὄχι ἐναντίον προσώπων ἀλλά ἐναντίον τοῦ ἐχθροῦ τῆς ἀληθείας, τοῦ «κοσμοκράτορος τοῦ σκότους τοῦ αἰῶνος τούτου», ὁ ὁποῖος «ὡς λέων ὠρυόμενος περιπατεῖ ζητῶν τίνα καταπίει».
Κάθε νίκη τῆς ὀρθοδόξου πίστεως καί διδασκαλίας εἶναι ἡ ἐπιβεβαίωση ὅτι ὁ Χριστός εἶναι παρών, εἶναι ὁ ἄγρυπνος κυβερνήτης τοῦ σκάφους τῆς Ἐκκλησίας του, ὁ ὁποῖος δέν ἀφήνει τούς μαθητές του «πειρασθῆναι ὑπέρ ὅ δύνανται».
Γι’ αὐτό καί ἡ Ἐκκλησία συνεχίζει ἀνά τούς αἰῶνες νά ἐπιτελεῖ ἀνάμνηση τῶν θριάμβων τούς ὁποίους κατήγαγε ἐναντίον τῶν αἱρετικῶν, τῶν θριάμβων τούς ὁποίους κατήγαγε προσφέροντας θυσία εὐπρόσδεκτη στόν Θεό τά αἵματα, τά δάκρυα καί τούς ἱδρῶτες τῶν ἁγίων της, οἱ ὁποῖοι ἀποτελοῦν πρότυπο καί ὑπόδειγμα καί γιά τή δική μας ζωή, ἀλλά συγχρόνως καί ἀπόδειξη ὅτι ἀνεξάρτητα ἀπό τούς πολέμους καί τούς διωγμούς καί τούς κλυδωνισμούς τούς ὁποίους ἀντιμετωπίζει καί στίς ἡμέρες μας ἡ Ἐκκλησία μας καί ἡ πίστη μας, δέν κινδυνεύει, γιατί ἔχει ὡς ἀρχηγό καί τελειωτή της τόν Κύριο ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστό, τόν Υἱό καί Λόγο τοῦ μονοῦ ἀληθινοῦ Θεοῦ. Γι᾽ αὐτό ἄς μένουμε σταθεροί στήν ὀρθόδοξη πίστη, ἄς παραμένουμε πιστά τέκνα τῆς Ἐκκλησίας, καί ἄς ἔχουμε πάντοτε ἐμπιστοσύνη στόν Θεό καί τή βεβαιότητα ὅτι ὁ Χριστός δέν θά ἐγκαταλείψει ποτέ τήν Ἐκκλησία του καί ὅσους τόν πιστεύουν καί τόν ἀγαποῦν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
http://imverias.blogspot.com/2019/03/blog-post_16.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου