«Διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ἀγαθόν ποιήσω ἵνα ἔχω ζωήν αἰώνιον;» (Ματθ. 19.16)
Ἕναν ἄνθρωπο μᾶς παρουσιάζει τό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, πού πλησιάζει τόν Χριστό καί τοῦ ἀπευθύνει μιά εὐλαβή κατά τά φαινόμενα ἐρώτηση: «Διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ἀγαθόν ποιήσω ἵνα ἔχω ζωήν αἰώνιον;». Τί νά κάνω, δηλαδή, προκειμένου νά κερδίσω τήν οὐράνια ζωή;
Ὁ Χριστός δέν φαίνεται νά ἐντυπωσιάζεται ἀπό αὐτήν τήν ἐξωτερική του εὐσέβεια, γιατί στήν ἐρώτησή του ἤδη ἔχει διακρίνει, ὅτι δέν τόν πλησιάζει ὡς Θεάνθρωπο ἀλλά ὡς ἕναν ἁπλό διδάσκαλο τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου. Γι᾿ αὐτό καί ἀντί νά τοῦ ἀπαντήσει τόν ρωτᾶ: «γιατί μέ ὀνομάζεις ἀγαθό; κανένας ἄνθρωπος δέν εἶναι ἀγαθός παρά μόνον ὁ Θεός». Ἄν, δηλαδή, δέν μέ ἀναγνωρίζεις ὡς Θεό, μή μοῦ ἀποδίδεις ἕναν χαρακτηρισμό πού ἀνήκει στόν Θεό, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ μόνος καί πραγματικά ἀγαθός, ἀφοῦ σ᾿ αὐτόν συγκεντρώνονται σέ ἀπόλυτο βαθμό ὅλες οἱ ἀρετές.
Ὁ Χριστός θέλει νά δείξει μέ τό ἐρώτημά του στόν ἄνθρωπο ὅτι πρέπει νά εἶναι ταπεινός καί νά μήν ἀρέσκεται στούς ἐπαίνους καί τίς κολακεῖες τῶν ἄλλων. Καί αὐτή εἶναι ἡ πρώτη συμβουλή πού ἔμμεσα προσφέρει στόν συνομιλητή του, προκειμένου νά κερδίσει τήν οὐράνια ζωή.
Καί συνεχίζει ὁ Χριστός τήν ἀπάντησή του. Γνωρίζεις, τοῦ λέει, ὡς Ἰουδαῖος, τίς ἐντολές πού ἔδωσε ὁ Θεός στόν Μωυσῆ: νά μήν φονεύσεις, νά μήν μοιχεύσεις, νά μήν ψευδομαρτυρήσεις, νά τιμᾶς τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα σου. Ἁπλά καί καθημερινά πράγματα ζητᾶ ὁ Χριστός ἀπό τόν ἄνθρωπο τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς. Δέν τοῦ ζητᾶ τίποτε δύσκολο. Μέ φιλάνθρωπο τρόπο ἐπιμένει πρῶτα στά εὐκολότερα, γιατί γνωρίζει ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἀσθενής καί δέν ἀντέχει μεγάλα βάρη. Ἐντολές εἶναι καί αὐτές τοῦ Θεοῦ καί θά τοῦ ἐξασφάλιζαν τήν αἰώνια ζωή πού ποθοῦσε.
Ἐκεῖνος ὅμως τόν βεβαιώνει πώς ὅλα αὐτά τά ἔχει τηρήσει ἀπό τή νεανική του ἡλικία καί γι᾿ αὐτό ἐπιθυμεῖ τώρα κάποια δυσκολότερα καθήκοντα καί κάποιες βαρύτερες ἐντολές νά τηρήσει.
Κι ὁ Ἰησοῦς, ἀφοῦ ἄκουσε ὅτι τήρησε τόν μωσαϊκό νόμο καί ἐπιδιώκει κάτι ὑψηλότερο, τοῦ ὑποδεικνύει τή μία ἐντολή πού τοῦ ἀπομένει νά ἐκπληρώσει: «ὕπαγε πώλησόν σου τά ὑπάρχοντα καί δός πτωχοῖς καί δεῦρο ἀκολούθει μοι».
Ἄν ἔχεις, τοῦ λέει, τηρήσει τόν νόμο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, μένει τώρα νά τηρήσεις καί τίς δικές μου ἐντολές, νά βαδίσεις τόν δικό μου δρόμο. Γιά νά τόν βαδίσεις ὅμως εὔκολα καί ἀπρόσκοπτα, πρέπει νά ἀπαλλαγεῖς ἀπό τό βαρύ φορτίο τοῦ πλούτου, νά μοιράσεις τά ὑπάρχοντά σου στούς φτωχούς καί ἀνάλαφρος νά ἀκολουθήσεις τόν νέο δρόμο πού σοῦ ὑποδεικνύω. Διότι, πῶς εἶναι δυνατόν νά ἀκολουθεῖς Aὐτόν πού κατέβηκε ἀπό τόν οὐρανό, γιά νά ἀνεβάσει τόν ἄνθρωπο στόν οὐρανό, ἄν σέ κρατᾶ δεμένο στή γῆ τό βάρος τοῦ πλούτου;
Ἀπέναντι στίς πολλές ἐντολές τοῦ μωσαϊκοῦ νόμου ὁ Χριστός βάζει μόνο μία, τήν ἀπόρριψη τῆς φιλαργυρίας. Τήν ἐξήγηση μᾶς τήν δίνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος πού ὀνομάζει τή φιλαργυρία ρίζα ὅλων τῶν κακῶν. Κατά συνέπεια, ἄν κόψουμε τή ρίζα τῶν κακῶν, μποροῦμε νά ἀποκτήσουμε ὅλες τίς ἀρετές. Γι᾿ αὐτό καί ὁ Χριστός προτείνει «πώλησον τά ὑπάρχοντα σου καί διάδος πτωχοῖς καί ἕξεις θησαυρόν ἐν οὐρανῷ».
Ἄς προσέξουμε, ἀδελφοί μου, ποιά εἶναι ἡ ἀνταπόδοση τοῦ Θεοῦ στή θυσία τοῦ ἀνθρώπου. Μοιράζεις γήινα ἀγαθά καί κερδίζεις οὐράνια. Σκορπίζεις μικρά πράγματα, πού σύντομα ἐξαφανίζονται καί χάνονται, καί παίρνεις ἕναν ἀκένωτο καί αἰώνιο θησαυρό. Ἀδιαφορεῖς γιά φθαρτά ἀγαθά καί ἀπολαμβάνεις τά ἄφθαρτα. Καί ὄχι μόνον αὐτό, ἀλλά γίνεσαι καί ἀκόλουθος τοῦ Χριστοῦ. Γιατί τί σημαίνει «δεῦρο ἀκολούθει μοι»; Σημαίνει ὅτι θά εἶσαι πάντοτε κοντά στόν Χριστό, θά βρίσκεσαι ἐκεῖ πού βρίσκεται, θά κατοικεῖς ἐκεῖ πού κατοικεῖ.
Ἡ πρόσκληση ἀπευθύνεται καί σέ μᾶς, ἀδελφοί μου. Ὁ Χριστός μᾶς καλεῖ νά τόν ἀκολουθήσουμε ἀποδεσμευόμενοι ἀπό ὅ,τι μᾶς συνδέει μέ τή γῆ. Διότι ὅ,τι μᾶς συνδέει μέ τή γῆ, μᾶς ἀπομακρύνει ἀπό Ἐκεῖνον, μᾶς ἐμποδίζει νά τόν ἀκολουθήσουμε. Γιά ἄλλους μπορεῖ νά εἶναι ὁ πλοῦτος, γιά ἄλλους ἄλλα ὑλικά πράγματα, γιά ἄλλους ὁ ἴδιος ὁ ἑαυτός τους.
Ἄς ἐξετάσουμε, ἀδελφοί μου, τόν ἑαυτό μας καί ἄς βροῦμε αὐτό στό ὁποῖο ὑστεροῦμε. Ἄς θυσιάσουμε, λοιπόν, τόν ὅποιο πρόσκαιρο θησαυρό μας, προκειμένου νά ἀπολαύσουμε τούς θησαυρούς τοῦ οὐρανοῦ αἰωνίως. Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
http://imverias.blogspot.com/
Ἕναν ἄνθρωπο μᾶς παρουσιάζει τό σημερινό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα, πού πλησιάζει τόν Χριστό καί τοῦ ἀπευθύνει μιά εὐλαβή κατά τά φαινόμενα ἐρώτηση: «Διδάσκαλε ἀγαθέ, τί ἀγαθόν ποιήσω ἵνα ἔχω ζωήν αἰώνιον;». Τί νά κάνω, δηλαδή, προκειμένου νά κερδίσω τήν οὐράνια ζωή;
Ὁ Χριστός δέν φαίνεται νά ἐντυπωσιάζεται ἀπό αὐτήν τήν ἐξωτερική του εὐσέβεια, γιατί στήν ἐρώτησή του ἤδη ἔχει διακρίνει, ὅτι δέν τόν πλησιάζει ὡς Θεάνθρωπο ἀλλά ὡς ἕναν ἁπλό διδάσκαλο τοῦ Μωσαϊκοῦ νόμου. Γι᾿ αὐτό καί ἀντί νά τοῦ ἀπαντήσει τόν ρωτᾶ: «γιατί μέ ὀνομάζεις ἀγαθό; κανένας ἄνθρωπος δέν εἶναι ἀγαθός παρά μόνον ὁ Θεός». Ἄν, δηλαδή, δέν μέ ἀναγνωρίζεις ὡς Θεό, μή μοῦ ἀποδίδεις ἕναν χαρακτηρισμό πού ἀνήκει στόν Θεό, ὁ ὁποῖος εἶναι ὁ μόνος καί πραγματικά ἀγαθός, ἀφοῦ σ᾿ αὐτόν συγκεντρώνονται σέ ἀπόλυτο βαθμό ὅλες οἱ ἀρετές.
Ὁ Χριστός θέλει νά δείξει μέ τό ἐρώτημά του στόν ἄνθρωπο ὅτι πρέπει νά εἶναι ταπεινός καί νά μήν ἀρέσκεται στούς ἐπαίνους καί τίς κολακεῖες τῶν ἄλλων. Καί αὐτή εἶναι ἡ πρώτη συμβουλή πού ἔμμεσα προσφέρει στόν συνομιλητή του, προκειμένου νά κερδίσει τήν οὐράνια ζωή.
Καί συνεχίζει ὁ Χριστός τήν ἀπάντησή του. Γνωρίζεις, τοῦ λέει, ὡς Ἰουδαῖος, τίς ἐντολές πού ἔδωσε ὁ Θεός στόν Μωυσῆ: νά μήν φονεύσεις, νά μήν μοιχεύσεις, νά μήν ψευδομαρτυρήσεις, νά τιμᾶς τόν πατέρα σου καί τήν μητέρα σου. Ἁπλά καί καθημερινά πράγματα ζητᾶ ὁ Χριστός ἀπό τόν ἄνθρωπο τῆς εὐαγγελικῆς περικοπῆς. Δέν τοῦ ζητᾶ τίποτε δύσκολο. Μέ φιλάνθρωπο τρόπο ἐπιμένει πρῶτα στά εὐκολότερα, γιατί γνωρίζει ὅτι ὁ ἄνθρωπος εἶναι ἀσθενής καί δέν ἀντέχει μεγάλα βάρη. Ἐντολές εἶναι καί αὐτές τοῦ Θεοῦ καί θά τοῦ ἐξασφάλιζαν τήν αἰώνια ζωή πού ποθοῦσε.
Ἐκεῖνος ὅμως τόν βεβαιώνει πώς ὅλα αὐτά τά ἔχει τηρήσει ἀπό τή νεανική του ἡλικία καί γι᾿ αὐτό ἐπιθυμεῖ τώρα κάποια δυσκολότερα καθήκοντα καί κάποιες βαρύτερες ἐντολές νά τηρήσει.
Κι ὁ Ἰησοῦς, ἀφοῦ ἄκουσε ὅτι τήρησε τόν μωσαϊκό νόμο καί ἐπιδιώκει κάτι ὑψηλότερο, τοῦ ὑποδεικνύει τή μία ἐντολή πού τοῦ ἀπομένει νά ἐκπληρώσει: «ὕπαγε πώλησόν σου τά ὑπάρχοντα καί δός πτωχοῖς καί δεῦρο ἀκολούθει μοι».
Ἄν ἔχεις, τοῦ λέει, τηρήσει τόν νόμο τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης, μένει τώρα νά τηρήσεις καί τίς δικές μου ἐντολές, νά βαδίσεις τόν δικό μου δρόμο. Γιά νά τόν βαδίσεις ὅμως εὔκολα καί ἀπρόσκοπτα, πρέπει νά ἀπαλλαγεῖς ἀπό τό βαρύ φορτίο τοῦ πλούτου, νά μοιράσεις τά ὑπάρχοντά σου στούς φτωχούς καί ἀνάλαφρος νά ἀκολουθήσεις τόν νέο δρόμο πού σοῦ ὑποδεικνύω. Διότι, πῶς εἶναι δυνατόν νά ἀκολουθεῖς Aὐτόν πού κατέβηκε ἀπό τόν οὐρανό, γιά νά ἀνεβάσει τόν ἄνθρωπο στόν οὐρανό, ἄν σέ κρατᾶ δεμένο στή γῆ τό βάρος τοῦ πλούτου;
Ἀπέναντι στίς πολλές ἐντολές τοῦ μωσαϊκοῦ νόμου ὁ Χριστός βάζει μόνο μία, τήν ἀπόρριψη τῆς φιλαργυρίας. Τήν ἐξήγηση μᾶς τήν δίνει ὁ ἀπόστολος Παῦλος πού ὀνομάζει τή φιλαργυρία ρίζα ὅλων τῶν κακῶν. Κατά συνέπεια, ἄν κόψουμε τή ρίζα τῶν κακῶν, μποροῦμε νά ἀποκτήσουμε ὅλες τίς ἀρετές. Γι᾿ αὐτό καί ὁ Χριστός προτείνει «πώλησον τά ὑπάρχοντα σου καί διάδος πτωχοῖς καί ἕξεις θησαυρόν ἐν οὐρανῷ».
Ἄς προσέξουμε, ἀδελφοί μου, ποιά εἶναι ἡ ἀνταπόδοση τοῦ Θεοῦ στή θυσία τοῦ ἀνθρώπου. Μοιράζεις γήινα ἀγαθά καί κερδίζεις οὐράνια. Σκορπίζεις μικρά πράγματα, πού σύντομα ἐξαφανίζονται καί χάνονται, καί παίρνεις ἕναν ἀκένωτο καί αἰώνιο θησαυρό. Ἀδιαφορεῖς γιά φθαρτά ἀγαθά καί ἀπολαμβάνεις τά ἄφθαρτα. Καί ὄχι μόνον αὐτό, ἀλλά γίνεσαι καί ἀκόλουθος τοῦ Χριστοῦ. Γιατί τί σημαίνει «δεῦρο ἀκολούθει μοι»; Σημαίνει ὅτι θά εἶσαι πάντοτε κοντά στόν Χριστό, θά βρίσκεσαι ἐκεῖ πού βρίσκεται, θά κατοικεῖς ἐκεῖ πού κατοικεῖ.
Ἡ πρόσκληση ἀπευθύνεται καί σέ μᾶς, ἀδελφοί μου. Ὁ Χριστός μᾶς καλεῖ νά τόν ἀκολουθήσουμε ἀποδεσμευόμενοι ἀπό ὅ,τι μᾶς συνδέει μέ τή γῆ. Διότι ὅ,τι μᾶς συνδέει μέ τή γῆ, μᾶς ἀπομακρύνει ἀπό Ἐκεῖνον, μᾶς ἐμποδίζει νά τόν ἀκολουθήσουμε. Γιά ἄλλους μπορεῖ νά εἶναι ὁ πλοῦτος, γιά ἄλλους ἄλλα ὑλικά πράγματα, γιά ἄλλους ὁ ἴδιος ὁ ἑαυτός τους.
Ἄς ἐξετάσουμε, ἀδελφοί μου, τόν ἑαυτό μας καί ἄς βροῦμε αὐτό στό ὁποῖο ὑστεροῦμε. Ἄς θυσιάσουμε, λοιπόν, τόν ὅποιο πρόσκαιρο θησαυρό μας, προκειμένου νά ἀπολαύσουμε τούς θησαυρούς τοῦ οὐρανοῦ αἰωνίως. Ἀμήν.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
http://imverias.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου