«Επαινώντας τον Αθανάσιο, το δίχως άλλο, αυτό σημαίνει ότι πρόκειται να επαινέσω την αρετή. Γιατί, Αθανάσιος και αρετή, είναι το ίδιο πράγμα. Κι όταν αναφέρομαι εγώ σ’ αυτόν, είναι σαν να επαινώ την ίδια την αρετή». (Γρηγόριος ο Θεολόγος, ΒΕΠΕΣ, Λόγος κα΄, τ. 59, σ. 148).
Αυτός ο δημοφιλής Άγιος θεωρείται και είναι ως ο κατ’ εξοχήν Άγιος της εξορίας και της συνεχούς φυγής. Στ’ αλήθεια, ο πιο επικηρυγμένος, ο πιο κυνηγημένος και ο πιο περιθωριακός Άγιος που γνώρισε το νοητό στερέωμα των φίλων του Θεού.
Και, «Μέγας»! Γιατί, η μεγάλη αγάπη που είχε προς τον Χριστό, δοκιμάστηκε «ως χρυσός εν χωνευτηρίω». Το δε «χωνευτήριο» αυτής της υπέρτατης «δοκιμής» του, αναδύθηκε και βρέθηκε μέσα από τις εξορίες, τις διώξεις, τις απειλές, τις αλλεπάλληλες εκθρονίσεις, τους διασυρμούς, τις συκοφαντίες.
Όλος ο κόσμος, όλες οι επηρμένες εξουσίες του (πολιτική–θρησκευτική–στρατιωτική), συσπειρώθηκαν και ενώθηκαν εναντίον του, με τον πιο δαιμονικό τρόπο. Κι έγιναν μία τρομοκρατία, μία φοβέρα, μία απειλή, μία καταστολή, μία αγωνία, ένας θάνατος! Πώς γίνεται κάθε φορά, ενώ μέσα στην καρδιά των αγίων να φωλιάζει και να βασιλεύει ο Παράδεισος, το Φως, η Αλήθεια και η Ζωή, –ο Χριστός!–, έξωθεν, το θεομάχο σύστημα της σκηνής του σαπισμένου κόσμου, να παίζει πάντα το ίδιο έργο, το ίδιο πάντα μονότονο και βαρετό: να υψώνει αλαζονικά όλη την χάρτινη και φρούδα δύναμή του και να απειλεί με θάνατο την ζωή!
Αλλά, «κραταιά ως θάνατος η Αγάπη»! Ειδικότερα, η «κραταιά» Χριστοαγάπη του «κραταιού» Αγίου Αθανασίου. Tου μαρτυρικού αυτού Ιεράρχου του Χριστού και της Εκκλησίας. Του Αγίου, που αγαπά, εναγκαλίζεται και προστατεύει κάθε αδικημένη, τσακισμένη και πονεμένη ψυχή. Κάθε άνθρωπο που ένιωσε, μεταφορικά ή κυριολεκτικά, έναν μικρό ή μεγάλο, εσωτερικό ή εξωτερικό «διωγμό» για την αγία μας πίστη, αλλά και για κάποια ζείδωρα και ωραία πιστεύω, μέσα του!...
Ο Άγιος Αθανάσιος, μαζί με όλους μας! Βοηθός, φρουρός και προστάτης, στον καθημερινό αγώνα όλων! Χρόνια πολλά, καλά, χαρούμενα κι ευλογημένα, σε όσους σήμερα γιορτάζουν!...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου