«Ἦλθον οὐ διά τόν Ἰησοῦν μόνον, ἀλλ᾽ ἵνα καί τόν Λάζαρον ἴδωσιν ὅν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν» (Ἰωάν. 12.9).
Κυριακή τῶν Βαΐων σήμερα καί τό εὐαγγελικό ἀνάγνωσμα μᾶς μεταφέρει στά Ἱεροσόλυμα, ἐκεῖ πού εἰσέρχεται σήμερα ὁ Χριστός ἐπί πώλου ὄνου.
Χθές εἶχε ἀναστήσει στή Βηθανία τόν φίλο του Λάζαρο, ὁλοκληρώνοντας οὐσιαστικά μέ τό θαῦμα αὐτό τόν κύκλο τῆς δημόσιας ζωῆς του, καί τώρα βαδίζει πρός τό Πάθος γιά νά ὁλοκληρώσει καί τό ἔργο τῆς σωτηρίας τῶν ἀνθρώπων πού τοῦ εἶχε ἀναθέσει ὁ οὐράνιος Πατέρας του.
Δέν ἔρχεται μόνο ὁ Χριστός ὅμως σήμερα στά Ἱεροσόλυμα. Ἔρχεται καί πλῆθος ἀνθρώπων γιά τήν ἑορτή τοῦ Πάσχα τῶν Ἰουδαίων, ἀλλά καί γιά νά δεῖ τόν ἀναστημένο Λάζαρο. Τό θαῦμα τῆς ἀναστάσεώς του εἶχε γίνει γνωστό καί εἶχε κινήσει τό ἐνδιαφέρον πολλῶν. Δέν ἦλθαν νά δοῦν μόνο τόν Ἰησοῦ, ἀλλά καί τόν Λάζαρο τόν ὁποῖο ἀνέστησε, σημειώνει ὁ εὐαγγελιστής Ἰωάννης.
Ἡ παρατήρηση τοῦ ἱεροῦ εὐαγγελιστοῦ δέν ἀναδεικνύει μόνο τή φυσική περιέργεια κάποιων ἀνθρώπων, ἀλλά καί τήν ἀδυναμία τους νά ἱεραρχοῦν τά πράγματα στή ζωή τους μέ τόν πρέποντα τρόπο.
Εἶχαν δεῖ καί εἶχαν συναντήσει οἱ περισσότεροι Ἰουδαῖοι τόν Χριστό. Ἐπί τρία χρόνια κυκλοφοροῦσε ἀνάμεσά τους, κήρυττε, θεράπευε ἀσθενεῖς, ἀπάλλασσε δαιμονισμένους, ἤγειρε νεκρούς, περιπατοῦσε ἐπί τῶν κυμάτων καί χόρταινε τό πλῆθος μέ πέντε ἄρτους καί δύο ἰχθύας. Ἐπί τρία χρόνια ἄλλοι τόν θεωροῦσαν ὡς τόν Μεσσία ἤ ὡς κάποιο προφήτη, ὅλοι ὅμως θά πρέπει νά εἶχαν πεισθεῖ γιά τή θεία του δύναμη. Γι᾽αὐτό καί συνωθοῦντο ὅπου καί ἄν πήγαινε γιά νά τόν δοῦν.
Σήμερα ὅμως ἱεραρχοῦν δύο ἐντελῶς διαφορετικά πράγματα μέ τόν ἴδιο τρόπο. Τοποθετοῦν τόν Χριστό στήν ἴδια κατηγορία μέ τόν ἀναστημένο Λάζαρο, ἀδυνατώντας νά ἀντιληφθοῦν ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι θαυματοποιός οὔτε πολύ περισσότερο μάγος, ἀλλά εἶναι ὁ ἐνανθρωπήσας Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ, πού ἔγινε ἄνθρωπος γιά τή σωτηρία τους. Συγχέουν τόν Θεό μέ τό ἀξιοθέατο, καί γι᾽ αὐτό σύντομα μεταβάλλουν τή στάση τους καί ἀπό τά «ὠσαννά, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος» πού ἐπιφωνοῦν σήμερα, θά ἀπαιτήσουν ἀπό τόν Πιλάτο σέ λίγες ἡμέρες νά τόν σταυρώσει.
«Ἦλθον οὐ διά τόν Ἰησοῦν μόνον, ἀλλ᾽ ἵνα καί τόν Λάζαρον ἴδωσιν ὅν ἤγειρεν ἐκ νεκρῶν».
Ἡ παρατήρηση τοῦ ἱεροῦ εὐαγγελιστοῦ γιά τούς Ἰουδαίους δίδει καί σέ μᾶς σήμερα τήν εὐκαιρία νά ἐξετάσουμε τόν ἑαυτό μας καί τή στάση μας ἔναντι τοῦ Χριστοῦ.
Γιά ποιόν λόγο ἐρχόμαστε ἐμεῖς στούς ἱερούς μας ναούς; Ἐρχόμαστε ἄραγε ἔχοντας ὡς πρώτη προτεραιότητά μας τόν Χριστό; Ἤ μήπως ἐρχόμαστε ἀπό συνήθεια ἤ γιά νά συναντήσουμε γνωστούς καί φίλους, ἤ καί γιά πιό εὐτελῆ καί κοσμικά ἀκόμη πράγματα;
Ἐρχόμαστε στόν ναό γιά νά συναντήσουμε τόν Χριστό, ἔχοντας συναίσθηση ποιόν πᾶμε νά συναντήσουμε καί τί θέλουμε ἀπό τή συνάντηση αὐτή, ἤ μήπως ἐρχόμαστε γιά νά δοῦμε π.χ. μία εἰκόνα πού ἀκούσαμε ὅτι δακρύζει ἤ μυροβλύζει ἤ θαυματουργεῖ, ἀντιμετωπίζοντας αὐτά τά θαύματα τῆς χάριτος τοῦ Θεοῦ ὡς παράδοξα καί ὡς ἀξιοθέτα, χωρίς νά συνειδητοποιοῦμε τήν πνευματική τους διάσταση καί τήν ὠφέλεια πού προκύπτει; Τί κρύβεται πίσω ἀπό κάθε εἰκόνα πού θαυματουργεῖ ἤ μυροβλύζει ἤ κάθε ἅγιο λείψανο; Ποιός κρύβεται; Δέν κρύβεται ὁ ἴδιος ὁ Χριστός; Δέν κρύβεται ἡ χάρη τοῦ Θεοῦ; Ὅλα αὐτά βοηθοῦν, ἀλλά ἐκεῖνο πού πρέπει νά ἔχει πρώτη θέση μέσα μας εἶναι ὅτι πᾶμε νά συναντήσουμε τόν Χριστό, πᾶμε νά συνομιλήσουμε μέ τόν Χριστό, πᾶμε νά κοινωνήσουμε τόν Χριστό.
Ὁ Χριστός δέν κατακρίνει τή ἔμφυτη ἀνθρώπινη περιέργεια καί σέ ὁρισμένες περιπτώσεις τήν ἱκανοποιεῖ, προκειμένου νά βοηθήσει τόν ἄνθρωπο νά πιστεύσει, ἀλλά μᾶς θέλει κοντά του ἀποκλειστικά γιά Ἐκεῖνον, μᾶς θέλει κοντά του μέ πίστη καί ὄχι ὡς φιλοπερίεργους ἐπισκέπτες του, πού θά τόν ἐγκαταλείψουμε μέ μία ἁπλῆ ἀφορμή.
Ἄς πλησιάζουμε, λοιπόν, τόν Χριστό, μέ τή συναίσθηση ὅτι εἶναι ὁ Σωτήρας μας. Ἄς τόν πλησιάζουμε μέ πόθο καί λαχτάρα νά εἴμεθα κοντά του, νά ἀκοῦμε τόν λόγο του, νά κοινωνοῦμε τοῦ Σώματος καί τοῦ Αἵματός του, θέτοντας τόν Χριστό ὡς τήν πρώτη προτεραιότητά μας, γιά νά ὁδηγηθοῦμε στή σωτηρία πού μᾶς χάρισε μέ τή θυσία καί τήν Ἀνάστασή του.
Μητροπολίτης Βεροίας κ. Παντελεήμων
https://imverias.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου