Σελίδες

Δευτέρα 1 Ιουλίου 2013

Ο ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΩΣ ΒΙΩΜΑ ΖΩΗΣ ...


Σωτηρίου Ν. Κόλλια

  Βασικότερη προϋπόθεση του πνευματικού αγώνα αποτελεί η σωματι­κή και ψυχική άσκηση, η οποία πρέπει να είναι διαρκής και ακατάπαυστη προ­κειμένου να επιτευχθεί η ουσιαστική και ολοκληρωτική μεταρσίωση του αν­θρώπου. Πρώτα πρέπει να εξοβελίζεται κάθε ακάθαρτη κηλίδα από την ψυχή και μετά να καθίστανται οι πιστοί άξιοι λειτουργοί του αγνού και αμίαντου πνεύματος της Εκκλησίας. Τελειος άνθρωπος είναι εκείνος που νέκρωσε την προαίρεσή του για την αμαρτία, την ανέστησε για δικαιοσύνη και έγινε σύμ­φυτος με το ομοίωμα του θανάτου και της Αναστάσεως του Χριστού.  

Η απαλλαγή από την αρχέγονη παρακοή επιτυγχάνεται όταν αφαιρούν­ται τα υλικά προσκόμματα που συγκρατούν την ένωση μεταξύ απτού και πνευ­ματικού. Οι γνήσιοι αναζητητές της αρετής σφυρηλατούν αδιασάλευτα την οι­κείωση της ψυχής προς το αγαθό, εμποδίζοντας ταυτόχρονα τον εθισμό της προς τα πάθη. Η εσωτερική απελευθέρωση του ανθρώπου επιτυγχάνεται με την μέθεξη του αγίου Πνεύματος, το οποίο με τον φωτισμό της λαμπρότητάς Του δωρίζει στους άξιους την τελειότητα, με αποτέλεσμα να αποκτήσουν την αναλλοίωτη ατρεψία ούτως ώστε να μην τους χωρίζει πλέον τίποτε από τον Δημιουργό τους. 

Για να εισέλθει κανείς στους θείους κόλπους του Θεού χρειάζεται εκγύ­μναση στο στίβο της πνευματικής παλαίστρας και καθαγιασμό της ψυχής για να ικανωθεί να καταστεί μέτοχος της θείας χάριτος. Ο ευλαβής χριστιανός πρέπει να εντείνει ανελλιπώς τους αγώνες του για να μιμηθεί το πρότυπο και το παράδειγμα του Κυρίου μας Ιησού Χριστού.

Ο άνθρωπος, που επιθυμεί να συνάψει κοινωνία αγάπης με τον Θεό πρέ­πει να έχει απαλλαχθεί απ’ όλα τα εγκόσμια, να είναι ελεύθερος από το βάρος και την ταραχή της καθημερινότητας, την πίεση του κόσμου και τα επίγεια προβλήματα, ώστε ο νους του να μην είναι προσηλωμένος σε αυτά. Όταν ο άν­θρωπος δεν ασχολείται με τα του κόσμου μπορεί αδέσμευτος να στραφεί και να προσηλωθεί στην γνωριμία του Θεού.  

Κύρια μέριμνα, λοιπόν, της Εκκλησίας μας αποτελεί ο εξαγνισμός της ψυχής και απαραίτητη προϋπόθεση, η οποία θα έχει σαν αποτέλεσμα, μετά από σκληρές δοκιμασίες, την θέωση του ανθρώπου, την ένωσή του μετά του Θε­ού, την αρπαγή του στην σφαίρα του θείου και την μετάβασή του από την κο­σμική ζωή στην πνευματική και ουράνια πραγματικότητα.

Στους πιστούς που διάγουν θεάρεστο βίο, κατοικούν μέσα τους οι αρε­τές της γαλήνης και της αγάπης και όντας ανεπηρέαστοι από τις εξωτερικές ε­πιδράσεις και τα ερεθίσματα, που ταλανίζουν το μυαλό και την καρδιά τους, εί­ναι απερίσπαστα συναθροισμένοι κάτω από το ουράνιο πέπλο του Πλάστη. Σαν συνέπεια όλων αυτών θα είναι ο Πατήρ να ευδοκήσει, ο Υιός να συνεργή­σει και το άγιο Πνεύμα να εμπνεύσει, μάλλον δε να τους φωτίσει η μία λάμψη, που πηγάζει από τον ένα Θεο, κατά τον λόγο του αγίου Γρηγορίου του Θεολό­γου (PG 36, 25C). Η επιτυχία του ανθρώπου, που με την αγία ζωή του κατάφε­ρε να πραγματοποιήσει τους πόθους του επιβραβεύεται. Το έπαθλο αυτής της επίπονης πνευματικής προσπάθειας είναι ανυπολόγιστο καθώς αξιώνεται να νοιώσει την παρουσία του Θεού. 

Οι άνθρωποι θα γνωρίσουν το θείο, όταν ο νους και το λογικό τους συ­ζευχθούν με τον Θεό εκ του οποίου προήλθαν, "και η εικών ανέλθη προς το αρ­χέτυπον, ου νυν έχει την έφεσιν" (Γρηγορίου Θεολόγου, PG 36, 48C).  

Όποιος, λοιπόν, έχει αποκαθάρει τον εαυτό του από την ενέργεια των παθών και διακόπτει την κίνηση της επιθυμίας καθιστώντας την ψυχή του α­μόλυντη, τότε ελευθερώνεται από την μάστιγα των υλικών και προσανατολί­ζεται προς την θεία και ειρηνική κατάληξη των νοητών. Ο άνθρωπος αυτός έ­χει γίνει ο φωτεινός λύχνος, καθιστώντας λαμπρό τον βίο που διάγει. Αφού ι­κανώθηκε να γνωρίσει τον Θεό και απόλαυσε την ηδονή αυτής της γνώσεως, τότε εύκολα περιφρονεί όλες τις ηδονές που προέρχονται από τους πειρα­σμούς, καθώς έχει αποδεσμευτεί από την γήινη πραγματικότητα και προσανα­τολίζεται μόνο προς την ουράνια. Έτσι με την ακατάβλητη άσκηση αποκτάται ψυχή προθυμότερη και καλά γυμνασμένη καθώς θα έχει γίνει ο φωτεινός οδο­δείχτης που θα χαράζει την πορεία προς την σωτηρία. 

Η νέκρωση των αισθήσεων σηματοδοτεί την ανάσταση του πνεύματος και της ψυχής. Ως συνέπεια έχουν να διανοιχθεί θριαμβευτικά η θύρα της αιωνίου ενώσεως με τον Παντοκράτορα Θεο, καθώς η απάθεια για τα εγκόσμια δηλώ­νει το πάθος για τα ουράνια και η απάρνηση των εφήμερων φανερώνει την α­γάπη για τα αιώνια!

http://wwwtaxiarhes.blogspot.com/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου