Σελίδες

Σάββατο 1 Ιουνίου 2013

ΚΥΡΙΑΚΗ ΤΗΣ ΣΑΜΑΡΕΙΤΙΔΟΣ (ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ)


 


«χρηματίσαι πρτον ν Αντιοχεί τούς μαθητάς Χριστιανούς» (Πρ. Απ. 11, 26)

α. Τό γεγονός τι γιά πρώτη φορά στήν στορία ο μαθητές το Χριστο νομάστηκαν Χριστιανοί - στήν Αντιόχεια που ο πλεστοι ταν λληνιστές λεγόμενοι Ιουδαοι: Ιουδαοι δηλαδή πού ζοσαν κτός Ιεροσολύμων καί μιλοσαν τήν λληνική ς μητρική τους γλώσσα – εναι ξόχως σημαντικό, δεδομένου τι κτοτε πίστη στόν Χριστό γινε τό καθοριστικό στοιχεο ταυτότητας κείνων πού τήν ποδέχονταν, σέ βαθμό μάλιστα πού σέ περιόδους διωγμν κατά τς χριστιανικς πίστεως δήλωση ατή νά ντικαθιστ καί τό διο τό νομα τν ποψηφίων μαρτύρων. Στήν ρώτηση τν διωκτν ποιό εναι τό νομά σου; ο περισσότεροι τν συλληφθέντων χριστιανν παντοσαν κριβς τσι: Χριστιανός εμι. Ποιός λοιπόν εναι χριστιανός; Ποιά στοιχεα συνιστον τήν ταυτότητά του, πως μάλιστα ξάγονται πό τήν συγκεκριμένη ζωή τν χριστιανν τς Αντιόχειας, στε μέ βάση ατά νά μετρομε καί τήν δική μας ταυτότητα; 

β. 1. πολύς τε ριθμός πιστεύσας πέστρεψεν πί τόν Κύριον: πολλοί ταν κενοι πού πίστεψαν καί δέχτηκαν τόν Ιησο γιά Κύριό τους. Τό πρτο στοιχεο τς ταυτότητας το χριστιανο εναι πίστη στόν Ιησο Χριστό ς Κύριο τς ζως του. Οχι δηλαδή πλς πίστη στόν Ιησο ς σπουδαο νθρωπο μεγάλο μύστη καί φιλόσοφο, λλά πίστη σ Εκενον ς Κύριο καί Θεό του. Αν μέ λλα λόγια χριστιανός δέν πιστεύει στόν Χριστό ς Εκενον πό τόν Οποο ξαρτ τήν ζωή του καί το Οποίου τό θέλημα προσδιορίζει τό δικό του θέλημα δέν μπορε νά λέγεται χριστιανός. Διότι στήν περίπτωση ατή εναι ενόητο τι ναφορά δέν εναι Χριστός λλά διος νθρωπος. Ο Κύριος μως λθε γιά νά μς καλέσει νά πιστρέψουμε στήν κανονική μας κατάσταση πό τήν ποία κπέσαμε λόγω τς μαρτίας, νά πιστρέψουμε δηλαδή στόν Θεό, νώνοντάς μας μέ τόν Εαυτό Του.  Γι ατό καί πίστη σ Ατόν εναι νάλογη πάντοτε το βαθμο τς πιστροφς, δηλαδή τς μετανοίας πού πιδεικνύει κανείς στήν καθημερινή του ζωή.  Επιστρέφω στόν Κύριο σημαίνει κατά τήν Αγία Γραφή μετανο, λλάζω τρόπο καί πορεία ζως, θέτοντας τόν Θεό ς κέντρο τς ζως μου. Ετσι τό κύριο γνώρισμα τς ζως το χριστιανο εναι πακοή στό θέλημα το Κυρίου: τό γενηθήτω τό θέλημά Σου συνιστ τήν πωδό τν σκέψεων, τν λόγων καί τν πράξεών του. 

2. ῾῞Ος (Βαρνάβας) δών τήν χάριν το Θεο χάρη: Ο Βαρνάβας εδε τήν χάρη το Θεο (κείνων πού πίστεψαν στόν Κύριο στήν Αντιόχεια) καί χάρηκε. Η πίστη στόν Κύριο δηλαδή ς τό καθοριστικό στοιχεο τς ταυτότητας το χριστιανο συνιστ μία χαρισματική κατάσταση. Τό νά εναι κανείς χριστιανός εναι πέρα πό τά φυσικς θεωρούμενα νθρώπινα. Κανείς πό μόνος του στηριγμένος στίς δυνάμεις του δέν γίνεται χριστιανός. Οσα καλά στοιχεα κι ν διαθέτει κάποιος νθρωπος δέν παύει νά εναι γκλωβισμένος στά πάθη καί τίς δυναμίες του. Πρέπει διος Θεός νά καλέσει τόν νθρωπο γιά νά γγίσει τόν Χριστό καί δι Ατο νά δε Θεο πρόσωπο. Προηγεται δηλαδή Θεός καί κολουθε νθρωπος. Τά λόγια το Κυρίου εναι πολύτως σαφ: Οδείς δύναται λθεν πρός με άν μή Πατήρ πέμψας με λκύσ ατόν. Κανείς δέν μπορε νά λθει σ μένα, ν Πατέρας πού μέ στειλε δέν τόν λκύσει. 

   Κι κόμη: χι μόνο τό νά εναι κανείς χριστιανός συνιστ μία πέρ φύσιν χαρισματική κατάσταση, λλά καί δια διαπίστωση τς κατάστασης ατς σημαίνει ξίσου χάρη Κυρίου. Θέλουμε νά πομε τι πόστολος Βαρνάβας, σταλμένος πό τήν Εκκλησία τν Ιεροσολύμων, βλέπει τήν χάρη το Θεο στούς πιστούς τς Αντιόχειας, διότι καί διος βρισκόταν μέσα σέ ατήν. Κανείς δέν βλέπει κάτι ν δέν τό χει. Ο Βαρνάβας λοιπόν ῾ἀνήρ γαθός καί πλήρης Πνεύματος Αγίου καί πίστεως βλεπε ατό πού εχε. Πρόκειται γιά μία καίρια λήθεια τς πίστης μας, τήν ποία διάκοπα μολογομε στήν Εκκλησία μας: ῾ἐν τ φωτί Σου, Κύριε, ψόμεθα φς. Μέ τό φς Σου, Κύριε, θά δομε τό φς Σου. Χωρίς τό φς καί τήν χάρη το Θεο δέν βλέπουμε τίποτε πέρα πό σκοτάδι. Μέ τό φς καί τήν χάρη βλέπουμε κε πού πάρχουν ατά. 

3. Παρεκάλει πάντας τ προθέσει τς καρδίας προσμένειν τ Κυρίῳ᾽: Βαρνάβας τούς συμβούλευε λους νά μένουν φοσιωμένοι στόν Κύριο μέ λη τους τήν καρδιά. Η χαρισματική ατή κατάσταση πίστης στόν Χριστό ς ζως δέν εναι γεγονός μίας στιγμς ρισμένου μόνο χρονικο διαστήματος. Απαιτεται διαρκής γώνας μμονς στόν Κύριο μέ λον τόν σωτερικό μας κόσμο -  πού σημαίνει γώνα τηρήσεως τν γίων ντολν Του, μέσα πό τίς ποες φανερώνεται Ιδιος στήν ζωή μας – διότι τήν σχέση μας μέ τόν Θεό τήν κρατομε τήν κάθε μας στιγμή ς σχέση γάπης. Οπως γιά παράδειγμα στήν συζυγία το νδρα μέ τήν γυναίκα χρειάζεται διαρκής γνοια  καί προσπάθεια νά παραμένει τό κάθε μέλος ν γάπ πέναντι στό λλο προκειμένου νά διατηρεται καί νά αξάνει σχέση καί γάπη, τό διο καί πολύ περισσότερο στήν σχέση μέ τόν Θεό. Δέν πάρχουν διαλείμματα καί διακοπές στήν σχέση ατή. Τυχόν πισθοχώρηση στήν φοσίωση πρός τόν Κύριο σημαίνει κτροπή πό Ατόν καί ναντίωση πρός Ατόν. Κατά τόν λόγο το Κυρίου: ῾ὁ μή ν μετ μο κατ μο στι καί μή συνάγων μετ μο σκορπίζει. Ο χριστιανός πό τήν ποψη ατή εναι χριστιανός χι μόνο πό τήν πιθανή πλή δήλωση τς διότητάς του, χι σφαλς πό να γγραφο ποδεικτικό τς ταυτότητάς του (μολονότι στήν ποχή μας καί ατό σως συνιστ μολογία πίστεως), λλά πό τό πο βρίσκεται τήν κάθε στιγμή καρδιά του. Τό προσμένειν τ Κυρί τ προθέσει τς καρδίας το ποστόλου Βαρνάβα ποτελε πομνηματισμό το λόγου το Κυρίου ῾ὅπου θησαυρός μν κε καί καρδία μν σται. Αν Κύριος εναι χι θησαυρός μας φαίνεται πό τό τί κρατομε ς περιεχόμενο τς καρδις μας. 

4. συναχθναι ν τ Εκκλησίᾳ᾽: ο πόστολοι Βαρνάβας καί Παλος συμμετεχαν στίς συνάξεις τς Εκκλησίας. Στίς συνάξεις ατές συναντοσαν τούς χριστιανούς, μετεχαν στήν Θεία Λειτουργία, δίδασκαν τόν λόγο το Θεο. Κι ατό βεβαίως θά πε περαιτέρω τι χριστιανός εναι χριστιανός πό τόν βαθμό τς κκλησιαστικότητάς του. Δέν πάρχει τομικός χριστιανισμός. Δέν πάρχει τομική σχέση μέ τόν Θεό, παρά μόνον ν σχέση ατή ποτελε προέκταση τς κκλησιαστικς κοινωνίας. Ο πόστολος Θωμς - ς θυμηθομε - σο βρισκόταν πομονωμένος στό σπίτι του κτός τς συνάξεως τν λλων ποστόλων δέν εχε τήν ελογία τς παρουσίας σ ατόν το Κυρίου. Το φανερώθηκε ναστημένος Κύριος μόλις πγε μέ τούς λλους. Ο πόστολος Παλος κατεξοχήν θεολόγησε περί τς συνάξεως τν πιστν ς μελν το σώματος το Κυρίου. Εμαστε ς βαπτισμένοι στόν Κύριο μέλη το γίου σώματός Του καί μέλη λλήλων. Εκτός Εκκλησίας λοιπόν, κτός το σώματος το Κυρίου, πο θά βρε κανείς τόν Κύριο; Ο Ιδιος καθόρισε τήν ελογημένη ατή πραγματικότητα, γι ατό καί δη πό τούς πρώτους χριστιανικούς χρόνους σχυε τό το γίου Κυπριανο unus christianus, nullus christianus’, νας χριστιανός κανένας χριστιανός. Εμαι χριστιανός λοιπόν σημαίνει ζ τήν κκλησιαστική ζωή καί στήν κκλησιαστική ζωή ζ τήν πνευματική χριστιανική ζωή. Εκε ζ καί ναπνέω τόν Χριστό μου καί μαζί μέ Ατόν λην τήν Παναγία Τριάδα, γενόμενος κατοικητήριο Ατς. 

5. Τν δέ μαθητν καθώς ηπορετό τις, ρισαν καστος ατν ες διακονίαν πέμψαι τος κατοικοσιν ν τ Ιουδαί δελφος: Ο χριστιανοί στήν Αντιόχεια ποφάσισαν νά στείλουν βοήθεια στούς δελφούς πού κατοικοσαν στήν Ιουδαία (λόγω περχομένου μεγάλου λιμο στήν οκουμένη) ,τι μποροσε καθένας. Εκενο πού σφραγίζει τήν ληθινή ταυτότητα το χριστιανο καί πιβεβαιώνει τήν λήθεια τς πίστης του στόν Κύριο, τήν παρξη τς χάρης το Θεο σ ατόν, τήν γνησιότητα τς κκλησιαστικς του ζως, εναι κινητοποίησή του στό θέμα τς γάπης. Εναι γνωστό σέ λους τι μεγαλύτερη πόδειξη τς χριστιανικότητας κάποιου εναι παρξη τς γάπης στήν καθημερινότητά του. ῾᾽Εν τούτ γνώσονται πάντες τι μοί μαθηταί στε – επε Κύριος - άν γάπην χητε ν λλήλοις. Χωρίς γάπη λα τά προαναφερόμενα ς γνωρίσματα το χριστιανο εναι μάταια καί ωλα. Ο πόστολος Παλος γιά νά καταδείξει τήν λήθεια ατή φτάνει σέ διατυπώσεις θεωρούμενης περβολς, χωρίς νά εναι περβολή: Καί άν παραδώσω τό σμά μου να καυθήσωμαι, γάπην δέ μή χω, οδέν φελομαι. Καί μάρτυρας τς πίστεως νά γίνει κανείς, ν δέν χει γάπη, τό μαρτύριό του εναι χωρίς ντίκρυσμα. Κι εναι ελογο: πς μπορ νά εμαι χωρίς γάπη μαθητής Εκείνου, Οποος ῾ἀγάπη στί; ῾῾Ο Θεός γάπη στί καί μένων ν τ γάπ ν τ Θε μένει καί Θεός ν ατῷ᾽. Καί γάπη σημαίνει βεβαίως χι πλς λόγια συμπάθειας (παραίτητα κι ατά), λλά μπρακτη φανέρωση τς γάπης στόν πόνο καί τήν δοκιμασία το συνανθρώπου. Οπως τό δειξε διος Κύριος καί μέ τήν ζωή Του καί μέ τόν λόγο Του. ῾᾽Επείνασα καί δώκατέ μοι φαγεν, δίψασα καί ποτίσατέ μοι...

γ. Στήν ζωή τν χριστιανν τς Αντιόχειας – καί χι μόνον ατν σφαλς – βλέπουμε τό τί σημαίνει χριστιανός. Πρόκειται γι ατό πού επε μεταξύ λλων γιος Ιωάννης τς Κλίμακος: χριστιανός στι μίμημα Χριστο κατά τό δυνατόν νθρώπῳ᾽. Μία φανέρωση το διου το Χριστο στόν κόσμο.  Δέν ξέρουμε πόσο εκολα μπορομε μετά τά παραπάνω νά σπεύδουμε νά δηλώνουμε τήν χριστιανική μας ταυτότητα. Δέν ξέρουμε μήπως δήλωσή μας ατή συνιστ πολλές φορές πρόκληση βλασφημίας ν τος θνεσι. Μήπως τό καλύτερο πού χουμε νά κάνουμε  στούς καιρούς πού ζομε εναι νά κλαμε τίς μαρτίες μας καί τίς μαρτίες το κόσμου μας; Ισως περισσέψαμε ο δάσκαλοι τς χριστιανικς ζως καί τό κρίμα Κυρίου πικρέμαται πάνω πό τίς κεφαλές μας...

 Αναρτήθηκε από παπα Γιώργης Δορμπαράκης
Πηγή: http://pgdorbas.blogspot.com/


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου